@article { author = {Esmaeili, A. and Rahimi, S. and Moradi, M.}, title = {The relationship between information literacy and the ability of library users to spot fake news based on the components of IFLA infographic}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {30}, number = {1}, pages = {7-26}, year = {2019}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2019.2304}, abstract = {Purpose: Determining the relationship between information literacy and the ability of users of public libraries in Kermanshah to spot fake news based on IFLA infographic components using the structural equation model. Methodology: The research method is descriptive-correlation. The statistical population of this study was 22787 members of public libraries in Kermanshah. 377 subjects were selected using cluster sampling. To collect data, a researcher-made questionnaire designed to spot fake news based on eight components of IFLA infographic and the Qassemi information literacy standard questionnaire (2006) was used. Structural equation modeling in Lisrel software and Pearson correlation coefficient test in SPSS software were used to analyze the data. Findings: The level of information literacy and the ability to spot fake news (except Ask the experts) among users is slightly higher than the average. The findings indicate that there is a relationship between information literacy and the ability to spot fake news as a whole, as well as information literacy with the components of the ability to detect fake news. Conclusion: Regarding the positive relationship between information literacy and the ability to detect fake news, public libraries should provide skills such as information literacy to users in detecting fake news.}, keywords = {Information literacy,Fake news,IFLA fake news detection Infographic,Public libraries}, title_fa = {رابطه میان سواد اطلاعاتی و توانایی کاربران کتابخانه‌ها در تشخیص اخبار جعلی براساس مؤلفه‌های اطلاع‌نگاشت ایفلا}, abstract_fa = {هدف: تعیین رابطه میان سواد اطلاعاتی و توانایی کاربران کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه در تشخیص اخبار جعلی براساس مؤلفه‌های ایفلا با استفاده از مدل معادلات ساختاری. روش‌شناسی: روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. 22787 نفر از اعضای کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه، جامعه آماری پژوهش حاضر هستند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 377 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه پژوهشگرساخته توانایی تشخیص اخبار جعلی که براساس هشت مؤلفه اطلاع‌نگاشت ایفلا طراحی شده بود و نیز پرسشنامه استاندارد سنجش سواد اطلاعاتی قاسمی (1385) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار لیزرل و آزمون ضریب همبستگی پیرسون در اس‌پی‏اس‌اس بهره گرفته شد. یافته‌ها: سطح سواد اطلاعاتی و نیز توانایی تشخیص اخبار جعلی (به‌جز مؤلفه پرسش از کتابدار) در میان کاربران، اندکی بالاتر از حد متوسط است.  میان سواد اطلاعاتی و توانایی تشخیص اخبار جعلی به‌طور کلی و نیز سواد اطلاعاتی با تک‌تک مؤلفه‌های توانایی تشخیص اخبار جعلی رابطه وجود دارد. همچنین از میان متغیرهای جمعیت‌شناختی، فقط سطح تحصیلات و رشته تحصیلی با متغیر سواد اطلاعاتی و سطح تحصیلات و سن با متغیر توانایی تشخیص اخبار جعلی ارتباط دارند. نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه مثبت میان سواد اطلاعاتی و توانایی تشخیص اخبار جعلی، کتابخانه‌های عمومی باید آموزش فنونی نظیر سواد اطلاعاتی را به کاربران برای تشخیص اخبار جعلی مدنظر قرار دهند.}, keywords_fa = {سواد اطلاعاتی,اخبار جعلی,اطلاع‌نگاشت ایفلا,کتابخانه‌های عمومی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2304.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2304_f1221df0ca16d08ea446a9f588157966.pdf} } @article { author = {Norouzi, Yaghoub and Keshavarz, H.}, title = {Dimensions of Web Information Credibility: Viewpoints and Priorities of Students at Top Universities in Iran}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {30}, number = {1}, pages = {27-53}, year = {2019}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2019.2315}, abstract = {Purpose: Identifying viewpoints and priorities of students at top universities in the country regarding dimensions of web information credibility. Methodology: The research is descriptive in survey method through which viewpoints of the students were gathered using a researcher-constructed questionnaire. Gathered data were then analyzed by software SPSS in terms of canonical correlation, one-sample T-test, and one-way variance analysis. Findings: The canonical correlation model indicated significance statistics in a 95% degree of confidence. Components of trustworthiness were significantly correlated to ones of expertise. Regarding dimension trustworthiness, the highest correlation was related to website identity while in dimension expertise, the highest correlation was related to accuracy. Women showed higher degrees of mean in comparison with men. Students showed different viewpoints regarding dimensions of web information credibility in such a way that expertise was prioritized than trustworthiness. Means and significance of variance analysis related to such variables as age, education, university, and familiarity were also analyzed. Conclusion: Viewpoints and priorities of students at top universities in Iran involve important implications for researchers, policy makers, website designers, and librarians. Consequently, they can be used in optimizing available websites, designing improved websites, and also in instructing and providing services.}, keywords = {modeling,credibility evaluation,top universities,information behavior,web information}, title_fa = {ابعاد باورپذیری اطلاعات وب: دیدگاه‌ها و اولویت‌های دانشجویان دانشگاه‌های برتر ایران}, abstract_fa = {هدف: شناسایی دیدگاه‌ها و اولویت‌های دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور نسبت به ابعاد گوناگون باورپذیری اطلاعات موجود در وب. روش‌شناسی: پژوهش حاضر توصیفی و به‌روش پیمایشی انجام شد که دیدگاه دانشجویان پنج دانشگاه برتر کشور را با پرسشنامه پژوهشگرساخته گردآوری کرد. برای توصیف و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از آزمون همبستگی کانونی، تی تک‌نمونه‌ای، و تحلیل واریانس یک‌عاملی در نرم‌افزار SPSS استفاده شد. یافته‌ها: مدل همبستگی کانونی میان متغیرهای ترکیبی اعتمادپذیری با تخصص در سطح اطمینان 95% به‌لحاظ آماری معنادار است. زیرمؤلفه‌های متغیر اعتمادپذیری با متغیر ترکیبی حاصل از زیرمؤلفه‌های تخصص همبستگی معناداری دارند و بیشترین میزان همبستگی مربوط به «هویت وبگاه» است. همچنین زیرمؤلفه‌های متغیر تخصص با متغیر ترکیبی حاصل از زیرمؤلفه‌های اعتمادپذیری همبستگی معناداری دارند و بیشترین میزان همبستگی مربوط به «دقت» است. مردان و زنان در هر سه متغیر با یکدیگر تفاوت معنادار دارند. به‌طور کلی، زنان در هر سه بُعد اعتمادپذیری، تخصص، و باورپذیری اطلاعات وب نسبت به مردان میانگین بیشتری دارند. متغیر تخصص اولویت اول و اعتمادپذیری اولویت دوم در جامعه مدنظر بودند. میانگین سطوح تحصیلی در متغیرهای اعتمادپذیری، تخصص، و باورپذیری وب و همچنین سطح معناداری آزمون تحلیل واریانس در ارتباط با متغیرهای سن، تحصیلات، محل دانشگاه، و میزان آشنایی با اینترنت بررسی شدند. نتیجه‌گیری: دیدگاه‌ها و اولویت‌های دانشجویان دانشگاه‌های برتر ایران نکات مهمی درباره ارزیابی اطلاعات وبگاه‌ها در اختیار پژوهشگران، سیاست‌گذاران، طراحان وبگاه‌ها، و کتابداران قرار می‌دهد؛ بنابراین، از آنها می‌توان در بهینه‌سازی وبگاه‌های موجود، طراحی وبگاه‌های بهینه، و نیز آموزش و خدمت‌رسانی بهتر استفاده کرد.}, keywords_fa = {باورپذیری اطلاعات وب,دانشجویان دانشگاه‌های برتر ایران,ارزیابی اطلاعات وب,اعتبارسنجی اطلاعات}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2315.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2315_103ba559500cac871f83e9b87a9d8727.pdf} } @article { author = {Oroji, M. and Alimohammadi, D. and Akhshik, S.}, title = {Capacity Assessment of Curriculum Information Science and Knowledge Studies to Support Students for Getting Job Opportunities in Research Data Management}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {30}, number = {1}, pages = {55-79}, year = {2019}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2019.2308}, abstract = {Purpose: The target of this paper is to capacity assessment of curriculum in bachelor and master degree of information science and knowledge studies to support students for getting job opportunities in research data management. Methodology: This survey is practical by its goal and is done by content analyzing. The society of this paper include all English texts about research data management, curriculum of bachelor and master degree of information science and knowledge studies in information management (data management field) and 14 research data managers and experts of public universities of Tehran. Findings: The attitude of this paper is to develop expert thinking in determining curriculums so that result in amplifying new skills. The results show some lessons in curriculums in bachelor and master degree are parallel to research data management skills so with developing they can get the skills. Conclusion: So it is needed to add new changes of presenting research data management services in expert librarianship and to assess curriculum so help the skill development in order to train students as research data managers.}, keywords = {Research data management,Information science and knowledge studies,Job opportunities}, title_fa = {ظرفیت برنامه‌های درسی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی برای تصدی فرصت‌های شغلی مدیریت داده‌های پژوهشی}, abstract_fa = {هدف: ارزیابی ظرفیت برنامه‌های درسی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی جهت توانمندسازی دانشجویان برای تصدی فرصت‌های شغلی مدیریت داده‌های پژوهشی. روش‌شناسی: این مطالعه با روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه مورد مطالعه عبارت است از کلیه متون مدیریت داده‌های پژوهشی که به زبان انگلیسی منتشر شده  است، برنامه‌های درسی دوره کارشناسی و دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی (گرایش مدیریت اطلاعات) و 14 نفر از کارشناسان و مدیران داده‌های پژوهشی دانشگاه‌های دولتی تهران. یافته‌ها: روایی سیاهه وارسی مهارت‌های مدیران داده‌های پژوهشی توسط متخصصان و صاحب نظران رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی مورد تأیید قرار گرفت و پس از بررسی، یافته‌ها نشان داد برخی از دروس مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هم راستا با مهارت‌های مدیریت داده‌های پژوهشی است، که نیاز به تقویت و توسعه بیشتر دارد. نتیجه‌گیری: بازنگری برنامه‌های درسی رشته و در صورت لزوم اضافه کردن برخی دروس بالاخص در مقطع کارشناسی می‌تواند به توسعه مهارت‌های مربوطه کمک کند، تا از ابتدای تحصیل، دانشجویان بتوانند به عنوان مدیران داده‌های پژوهشی تربیت شوند و تحولات نوین ارائه خدمات مدیریت داده‌های پژوهشی را در حیطه کار حرفه‌ای خود ارائه دهند.}, keywords_fa = {مدیریت داده‌های پژوهشی,علم اطلاعات و دانش شناسی,فرصت‌های شغلی,برنامه‌های درسی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2308.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2308_644c059939ce9362007960e44b550ca5.pdf} } @article { author = {Gheibi, A, and Bavanpouri, M. and Daryanavard, M.}, title = {Shahid Beheshti University Journal of Arabic Literature Criticism: a Bibliometric Study of Articles}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {30}, number = {1}, pages = {81-95}, year = {2019}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2019.2314}, abstract = {Purpose: Bibliometric Study of Articles in Shahid Beheshti University Journal of Arabic Literature Criticism. Methodology: To collect data, in the present research, Bibliometrics has been used. Statistical society, in the research, includes all 86 articles prepared by professors and students of Arabic language and literature, which were published during 2010 (or 1389 in Persian) to 2015 (or 1394 in Persian); the journal included 11 numbers. After note-taking based on the required parts of each article (Title-page and the list of References used), the researchers entered the collected data into Microsoft Excel for analysis. Findings: 69 articles have been written in Persian and 17 in Arabic. 125 male authors and 47 female authors have participated in the writing of the articles. 16 articles have been single-authored and 70 co-authored: 54 articles have been co-authored by colleagues belonging to the same university and 16 articles have been co-authored by authors belonging to different universities. Hojat Rasouli was the most prolific author with 5 articles. 44.3% of the articles were on criticism. 19 articles were written by the members of the editorial board, representing 22.09% of the total. 2346 resources were used in total, the average number for each article being 27.27%. Also, 1540 sources, i. e. 65.65% of the total, were more than 14 years old. Conclusion: Gender-wise, with regard to the authors, there is a significant difference between the male and female authors. Also, there is a high degree of co-authorship amongst the authors, which comprises a positive point for the journal. The authors at the universities of Shahid Beheshti and Tehran wrote about a third of the articles, which connotes a weak point for the journal.}, keywords = {Bibliometrics,Journal,Article,Journal of Arabic Literature Criticism}, title_fa = {پژوهشنامه نقد ادب عربی دانشگاه شهید بهشتی: مطالعه کتاب‌سنجی مقالات}, abstract_fa = {هدف: بررسی کتاب‌سنجی مقالات مجله پژوهشنامه نقد ادب عربی دانشگاه شهید بهشتی. روش‌شناسی: با روش کتاب‌سنجی همه مقاله‌های منتشرشده اساتید و دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در پژوهشنامه نقد ادب عربی در دوره‌ای پنج‌ساله از ابتدای سال 1389 تا 1394 (برابر با 11 شماره) به تعداد 86 مقاله بررسی شدند. بعد از یادداشت‌برداری از قسمت‌های مدنظر هر مقاله (صفحه عنوان و فهرست منابع)، داده‌های جمع‌آوری‌شده برای تحلیل وارد نرم‌افزار اکسل شدند. یافته‌ها: 69 مقاله به زبان فارسی و 17 مقاله به عربی نوشته شده است. 125 نویسنده مرد و 47 نویسنده زن در نگارش مقالات مشارکت داشته‌اند. 16 مقاله به‌صورت انفرادی و 70 مقاله نیز به‌صورت مشترک نگاشته که 54 مقاله از مقالات مشترک، به‌صورت هم‌مؤسسه‌ای و 16 مقاله نیز به‌صورت غیرهم‌مؤسسه‌ای تألیف شده است. حجت رسولی با 5 مقاله بیشترین تولید علمی را داشته است. نقد، 3/44 درصد از موضوعات مقالات را به‌خود اختصاص داده است. 19 مقاله را اعضای هیئت تحریریه (میانگین 09/22) نوشته‌اند. درمجموع، 2346 منبع به‌کار رفته است که میانگین استفاده‌شده برای هر مقاله 27/27 درصد است. همچنین 1540 منبع (65/65 درصد) آنها میانگین عمریِ بالای 14 سال دارند. برحسب جنسیت، تفاوت معناداری بین نویسندگان مرد و زن وجود دارد. میزان بالایی از هم‌تألیفی بین نویسندگان وجود دارد که از نقاط مثبت مجله است. دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران، حدود یک‌سوم تعداد کل نویسندگان را به‌خود اختصاص داده‌اند که از نقاط ضعف مجله محسوب می‌شود. نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود مجله با تقسیم‌بندی دانشگاه‌های کشور به‌صورت قطبی، امکان حضور بیشتر و فعال‌تر برخی دانشگاه‌هایی را که امکان حضور کمتر و کمرنگ‌تری در مجله داشته‌اند فراهم کند. بدین ترتیب، زمینه حضور پررنگ‌تر نویسندگان زن نیز در مجله فراهم می‌شود. با توجه به ‌عنوان و موضوع مجله، بهتر به‌نظر می‌رسد بیشتر مقالات به زبان عربی نوشته می‌شد. پیشنهاد می‌شود مجله با تغییر سیاست فعلی، دست‌کم به‌طور متناوب به دو زبان فارسی و عربی مقاله منتشر شود.}, keywords_fa = {کتاب‌سنجی,مجله,مقاله,پژوهشنامه نقد ادب عربی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2314.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2314_27ceeb08f2b1c6a45ea1fa056139adc9.pdf} } @article { author = {Hashemi, F. and Ghorbani, M. and Tagbakhsh, A.}, title = {Qualitative Analysis of the Documentation Process in the National Library and Archives of Iran: a Research Based on the Grounded Theory}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {30}, number = {1}, pages = {97-110}, year = {2019}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2019.2313}, abstract = {Purpose: Pathology of Issues and Problems in the Documentation Section of the National Library and Archives of Iran and its solutions Methodology: This research is carried out with qualitative method, Grounded Theory approach, using deep interviews with experts and experts in the field of documentation of the National Library of Iran. Findings: After the investigation, the damages and problems were identified in 6 categories of human resources, documentation process, management, standards and the relationship between the documentation sector and other groups and organizations. Conclusion: Manpower is an effective determinant of the issues and problems that exist in this group. In addition, management, especially manpower management, was recognized as a major issue.}, keywords = {Authorization,National Library and Archives of Iran,Grounded theory,Qualitative analysis}, title_fa = {مستندسازی در کتابخانه ملی ایران: تحلیل کیفی فرایند با رویکرد نظریه‌پردازی بنیادی}, abstract_fa = {هدف: آسیب‌شناسی چالش‌های بخش مستندسازی کتابخانه ملی ایران و ارائه راهکارهای مطلوب. روش‌شناسی: پژوهش حاضربا روش کیفی و رویکرد نظریه‌پردازی بنیادی با استفاده از مصاحبه با متخصصان و کارشناسان حوزه مستندسازی کتابخانه ملی ایران انجام شده است. یافته‌ها: پس از تحلیل و کدگذاری پاسخ‌های دریافتی، آسیب‌ها و مشکلات در شش مقوله نیروی انسانی، فرایند مستندسازی، مدیریت، استانداردها، و ارتباط بخش مستندسازی با سایر گروه‌ها و سازمان‌ها، و آموزش شناسایی شد. نتیجه‌گیری: مدیریت به‌ویژه مدیریت نیروی انسانی به‌عنوان مقوله مرکزی شناخته شد. کمبود نیروی انسانی به‌عنوان عامل تعیین‌کننده مهمی در ایجاد مسائل و مشکلات موجود در این گروه مؤثر بود.}, keywords_fa = {مستندسازی,کتابخانه ملی,نظریه زمینه‌ای,تحلیل کیفی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2313.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2313_1d0afe9f5c6f1d66041857bd514bbea8.pdf} } @article { author = {Doogchi, Z. and Abazari, Z. and Mirhosseini, Z. and Hariri, N.}, title = {The role of the Information products introduced by the librarians of the National library and Archives of the Islamic Republic of Iran on infopreneurship users}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {30}, number = {1}, pages = {111-127}, year = {2019}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2019.2325}, abstract = {Purpose: Investigation of the role of information products introduced by librarians of the National Library of the Islamic Republic of Iran on the users 'infopreneurship Methodology: According to the Morgan table (with a confidence coefficient of 80%), out of 320 national library librarians, 94 people were selected by simple random sampling to complete a questionnaire, which finally completed 92 questionnaires. A researcher-made questionnaire was used to collect data. Validity of the questionnaire by content validity showed that the experts in the qualitative method confirmed the content validity and in the quantitative section, the relative content validity coefficient for each of the questions was higher than 0.49.  The content validity index for the questionnaire was also 0.92. The reliability of the test was also calculated on the basis of the Cronbach's alpha coefficient of 0.97. To analyze the data, descriptive statistics and inferential statistics of single variable t test were used. Findings: According to the view of librarians, the role of components of information products on the users' information (61%), information products on launching information campaigns (62%), information and technology infrastructure on user information (64%), and infrastructure The technology is based on the establishment of information professions (66%), all of which indicates that the introduction of information products by librarians contributes significantly to the information of users (about 63%). Conclusion: Considering the importance of libraries as a cultural-educational center in promoting the culture of entrepreneurship and information work, librarians should be trained to familiarize users with day-to-day technologies and work with information and how to use and provide information and products. Instruct them to create jobs and create an electronics business and ultimately lead to an independent income for library users.}, keywords = {Infopreneurship,informational entrepreneurship,business intelligence,electronic business,information technology}, title_fa = {نقش محصولات اطلاعاتی معرفی شده توسط کتابداران کتابخانه ملی(ج.ا.ا) براطلافرینی کاربران}, abstract_fa = {هدف: بررسی نقش محصولات اطلاعاتی معرفی‌شده توسط کتابداران کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر اطلافرینی کاربران. روش‌شناسی: پژوهش کاربردی حاضر به‌روش پیمایشی–تحلیلی انجام شد. براساس جدول مورگان (با80% ضریب اطمینان) از میان 320 نفر از کتابداران کتابخانه ملی، 94 نفر با نمونه‎گیری تصادفی ساده به‌منظور تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند که درنهایت 92 نفر پرسشنامه‎ها را تکمیل کردند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‏ پژوهشگرساخته استفاده‎ شد. روایی پرسشنامه نیز با استفاده از روایی محتوایی نشان داد که متخصصان در روش کیفی، روایی محتوایی را تأیید کردند و در بخش کمّی، ضریب نسبی روایی محتوایی برای هر یک از پرسش‌ها بالاتر از 49/0 گزارش شد. همچنین شاخص روایی محتوایی برای پرسشنامه نیز برابر 92/0 بوده ‌است. پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر با 97/0 سنجیده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از آمار توصیفی میانگین و آمار استنباطی آزمون تی تک‎متغیری» بهره‎گرفته شد. یافته‏ها: با توجه به نظر کتابداران نقش مؤلفه‎های محصولات اطلاعاتی بر اطلافرینی کاربران (61%)، محصولات اطلاعاتی بر راه‏اندازی پیشه‏های اطلافرینی (62%)، زیرساخت‎های اطلاعاتی و فناورانه بر اطلافرینی کاربران (64%)، و زیرساخت‏های فناورانه بر راه‏اندازی حرفه‎های اطلاعاتی (66%) است که همگی بیانگر آن است که معرفی محصولات اطلاعاتی توسط کتابداران بر اطلافرینی کاربران تا حد زیادی (در حدود 63%) نقش دارند. نتیجه‏گیری: با توجه به اهمیت کتابخانه‏ها به‌عنوان کانون فرهنگی- آموزشی در اشاعه فرهنگ کارآفرینی و کار اطلاعاتی باید کتابداران طوری آموزش داده شوند که بتوانند کاربران را با فناوری‎های روز آشنا کنند و کار با اطلاعات و نحوه استفاده و ارائه و عرضه اطلاعات و محصولات اطلاعاتی را به آنها آموزش دهند تا به اشتغال‎زایی و ایجاد کسب‌وکار الکترونیک و درنهایت درآمدزایی مستقل برای کاربران کتابخانه‏‌ها منجر شود.}, keywords_fa = {اطلافرینی,کارآفرینی اطلاعاتی,کسب و کار اطلاعاتی,کسب و کار الکترونیک,فناوری‎ اطلاعات}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2325.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2325_680952f2e254aaeb4ab6223bc325fe4a.pdf} } @article { author = {Hassani, M. R. and Mousavi Chelak, A. and Sharif Moghaddam, H. and Salami, M.}, title = {Iranian Catalogers' Attitudes toward Social Cataloging}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {30}, number = {1}, pages = {134-155}, year = {2019}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2019.2316}, abstract = {Purpose: To study the attitude of Iranian catalogers towards social cataloging. Methodology: The present study is a survey method. A researcher-made questionnaire was distributed and collected from 123 catalogers with available sampling method and with the formula for calculating the unknown sample size, and then completed by finding Obtained from an interview with 11 experts. Findings: The average index of attitude of catalogers towards social cataloging was generally 3.17, which in the emotional and practical dimension had the highest and lowest average score respectively. The effect of professional life satisfaction, the level of social cataloging utilization, the degree to which social cataloging is fun, the level of influence of reference groups, the degree to which catalogers follow other important expectations, social cataloging tools, catalogers' evaluation of the ease of learning and the use of social cataloging, and the group membership was measured by the catalogers' attitude. Except for group membership, the influence of other factors on the attitudes of catalogers was confirmed. Conclusion: The features of social cataloging added to the library list, which is useful for the library, is fun and enjoyment, it is easy to learn and use for users, and have the variety of social cataloging sites.}, keywords = {Social Cataloging,Attitudes of catalogers,Folksonomy}, title_fa = {نگرش فهرست‌نویسان ایرانی نسبت به فهرست‌نویسی اجتماعی}, abstract_fa = {هدف: بررسی نگرش فهرست‌نویسان ایرانی نسبت به فهرست‌نویسی اجتماعی. روش‌شناسی: به‌روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر‌ساخته میان 123نفر از فهرست‌نویسان که با روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شده‌ بودند توزیع و جمع‌آوری شد.علاوه بر آن، به‌منظور تأیید و تکمیل داده‌های فهرست‌نویسان، این نتایج با یافته‌های حاصل از مصاحبه با 11 نفر از صاحب‌نظران تکمیل شد. یافته‌ها: میانگین شاخص نگرش فهرست‌نویسان نسبت به فهرست‌نویسی اجتماعی به‌طور کلی 17/3 است که در بُعد عاطفی و عملی به‌ترتیب بیشترین و کمترین میانگین نمره را داشته است. تأثیر میزان رضایت از زندگی حرفه‌ای، میزان فایده‌مندی فهرست‌نویسی اجتماعی، میزان سرگرم‌کننده‌بودن فهرست‌نویسی اجتماعی، میزان تأثیرپذیری از گروه‌های مرجع، میزان پیروی فهرست‌نویسان از انتظارات مهم دیگران، امکانات رسانه‌ای فهرست‌نویسی اجتماعی، ارزیابی فهرست‌نویسان از سهولت یادگیری و استفاده از فهرست‌نویسی اجتماعی، و میزان تعلق گروهی بر نگرش فهرست‌نویسان سنجیده شد. به‌جز تعلق گروهی تأثیر سایر عوامل بر نگرش فهرست‌نویسان تأیید شد. نتیجه‌گیری: باید ویژگی‌هایی از فهرست‌نویسی اجتماعی به فهرست کتابخانه افزوده شود که برای کتابخانه مفید باشد، جنبه سرگرمی و لذت داشته باشد، یادگیری و کاربرد آن برای کاربران آسان باشد، و از تنوع امکانات وبگاه‌های فهرست‌نویسی اجتماعی برخوردار باشد.}, keywords_fa = {فهرست‌نویسی اجتماعی,نگرش فهرست‌نویسان,فولکسونومی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2316.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2316_1c8dfcf09b72094c742d2b2e05a47fbe.pdf} } @article { author = {Seifi, L. and Rahdar, M.}, title = {Identification of effective factors in the application of digital object identifier for content of Persian Periodicals}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {30}, number = {1}, pages = {156-174}, year = {2019}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2019.2309}, abstract = {Purpose: This study aimed to identify effective and barriers factors in the application of digital object identifier for the Persian periodicals content. Methodology: This descriptive survey (Delphi) used a Researcher-made questionnaire on a sample of editors and editorial members of Persian scientific journals in the field of knowledge and information science (20 participants). Findings: The results showed that among 45 items that, 10 and 22 items were identified as effective factors and barriers, respectively, for application digital object identifiers. So that “providing descriptor metadata such as title” was the most effective factor with an mean of 4.60, and the barrier “lack of membership of Iran in the digital object identifier system for various reasons including academic sanctions” with an mean of 4.65 in the application of digital object identifier for Persian periodicals content. Conclusion Identification of effective factors and barriers regarding the application of digital object identifier for Persian periodicals content could help the authorities to resolve barriers for implementation of digital object identifier and to gain its benefits in Iran.}, keywords = {Identifier,Digital Object Identifier,Persian Periodicals}, title_fa = {شناسایی عوامل تأثیرگذار در به‌کارگیری شناساگر شیء رقمی برای محتوای ادواری‌های فارسی}, abstract_fa = {هدف: شناسایی عوامل و موانع مؤثر در به‌کارگیری شناساگر شیء رقمی برای محتوای ادواری‌های فارسی. روش‌شناسی: به‌روش توصیفی-پیمایشی (دلفی) و با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته در جامعه‌ای 30 نفره انجام شد. روایی پرسشنامه از طریق شاخص نسبت روایی محتوایی و پایایی نیز با بهره‌گیری ازنظر متخصصان ارزیابی شد. یافته‌ها: از میان 45 گویه که برای این پژوهش ضروری شناخته شدند 10 گویه به‌عنوان عامل مؤثر و 22 گویه به‌عنوان موانع تأثیرگذار در به‌کارگیری شناساگر شیء رقمی معرفی شدند که «ارائه فراداده‌های توصیفی مانند عنوان مقاله، نام نویسندگان، و واژه‌های کلیدی» (با میانگین 6/4) و «عضویت‌نداشتن ایران در نظام شناساگر اشیای رقمی به ‌علل مختلف ازجمله تحریم علمی» (با میانگین 65/4) به‌ترتیب به‌عنوان مؤثرترین عامل و مانع نقش زیادی در به‌کارگیری شناساگر شیء رقمی برای محتوای ادواری‌های فارسی داشتند. نتیجه‌گیری: شناسایی عوامل مؤثر و موانع در به‌کارگیری شناساگر شیء رقمی برای محتوای ادواری‌های فارسی می‌تواند به دست‌اندرکاران نشریات ادواری و شناساگر شیء رقمی کمک کند تا با تقویت عوامل مؤثر و ازمیان‌بردن موانع موجود زمینه‌های لازم برای اجرای شناساگر شیء رقمی و بهره‌گیری از مزایا آن را در کشور فراهم کند.}, keywords_fa = {شناساگر,شناساگر شیء رقمی,ادواری‌های فارسی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2309.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2309_c3563301fd71f191f99bf0a898659ffe.pdf} } @article { author = {Mohammadi Ostani, M. and CheshmehSohrabi, M. and Shabani, A. and Asemi, A. and Taheri, S. M.}, title = {Identifying and Determining the Attributes of Iranian-Islamic Information Context's Manuscript from the Point of Information and Knowledge Organization}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {30}, number = {1}, pages = {176-199}, year = {2019}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2019.2310}, abstract = {Purpose: To identifying and determining the attributes of the Iranian-Islamic information contexts' manuscripts from the point of information and knowledge organization. Methodology: The research was considered as a developmental-applied research that done content analysis method. The attributes (data) of Iranian-Islamic information context's manuscripts were extracted by using the Delphi technique and Documentation method. 14 experts in the field of manuscripts studies, and information and knowledge organization were selected by targeted sampling. A questionnaire was also used to identifying the attributes of the Iranian-Islamic information context's manuscript. Findings: To description and organization of the Iranian-Islamic information context's manuscript are needed 19 main attributes and 224 sub-attributes. The main attributes are: title, author, type of manuscript, originality, classification, identifier, holdings, access condition, custody, content structure, transcription, subject, correction, rights, language, related objects, Certificates of transmission (Ijāzah), Physical description, and Note. Conclusion: The results of this research can be used to create a useful metadata application profile for describing and organizing of Iranian-Islamic information context's manuscript, especially in the electronic environment. For researchers provides appropriate access points to improve accessibility to these valuable resources, which will lead to the development of manuscriptology and the increase of relevant scientific outputs.}, keywords = {manuscripts,attribute,Iranian-Islamic information context,description and organization of information,manuscriptology}, title_fa = {شناسایی و تعیین ویژگی‌های نسخ خطی بافت اطلاعاتی ایرانی-اسلامی از دیدگاه سازماندهی اطلاعات و دانش}, abstract_fa = {هدف: شناسایی و تعیین ویژگی‌‌های نسخ خطی بافت اطلاعاتی ایرانی-اسلامی برای توصیف آنها از دیدگاه سازماندهی اطلاعات و دانش. روش‌شناسی: این پژوهش توسعه‌ای-کاربردی با روش تحلیل محتوا انجام شده است. با استفاده از روش‌ اسنادی و فن دلفی، ویژگی‌های (داده‌های) نسخ خطی بافت اطلاعاتی ایرانی-اسلامی استخراج و تنظیم شد. 14 متخصص و صاحب‌نظر در حوزه‌های نسخه‌پژوهی و سازماندهی اطلاعات و دانش با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین از پرسشنامه برای شناسایی ویژگی‌های نسخ خطی بافت اطلاعاتی ایرانی-اسلامی استفاده شد. یافته‌ها: برای توصیف و سازماندهی نسخ خطی بافت اطلاعاتی ایرانی-اسلامی، 19 ویژگی اصلی و 224 ویژگی فرعی نیاز است. ویژگی‌های اصلی عبارت‌اند از: عنوان، نویسنده، نوع نسخه، اصالت، رده‌بندی، شناسگر، موجودی، شرایط دسترسی، حفاظت، ساختار محتوا، استنساخ، موضوع، تصحیح، حقوق نسخه، زبان، اشیای مرتبط، اجازه (گواهی نقل)، مشخصات ظاهری، و یادداشت. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر می‌تواند برای ایجاد یک پروفایل کاربردی فراداده‌ای جهت توصیف و سازماندهی نسخ خطی بافت اطلاعاتی ایرانی-اسلامی به‌ویژه در محیط الکترونیکی به‌کار رود. همچنین نقاط دسترسی مناسبی برای بهبود دسترس‌پذیری به این منابع برای پژوهشگران فراهم می‌کند که به پیروی از آن، توسعه مطالعات نسخه‌پژوهی و افزایش تولیدات علمی مربوط را به‌دنبال خواهد داشت.}, keywords_fa = {نسخ خطی,ویژگی,بافت اطلاعاتی ایرانی-اسلامی,توصیف و سازماندهی اطلاعات,نسخه‌شناختی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2310.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2310_3528bb7872633cbf9212d52eb2903d7a.pdf} } @article { author = {Azimi, H. and Mousavi, Z.}, title = {Cataloging methods of manuscripts and lithography In the great libraries of Iran: Comparative Study}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {30}, number = {1}, pages = {200-223}, year = {2019}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2019.2312}, abstract = {Purpose: The purpose of this research is to study the ways of sharing and differentiating the cataloging of manuscripts and lithographs in five major Iranian libraries and the feasibility of uniformizing the cataloging of manuscripts and lithography. Methodology: This research is descriptive-analytic. The information was collected, categorized, analyzed and concluded using a check list and interviews with cataloging specialists. Findings: The amount of subscription elements in the manuscripts and lithographs lists with the elements of the check list is 75 elements (76.5%) and the degree of their differentiation 23 elements (23.4%). Therefore, the percentage share of the elements of the catalogs of manuscripts and lithographs of these libraries with the elements of the check list is greater than the percentage of their differentiation. Conclusion: The uniformization of the cataloging of manuscripts and lithographic printing is possible, and it is possible to design and set up the worksheet of cataloging common catalog, in such a way that the 75 common elements contained in both the worksheets without interference and the 23 elements of differentiation with the change in their title and, possibly, Some of them merged into others in a common catalog of manuscripts and lithographs.}, keywords = {Cataloging of manuscripts,Cataloging of lithography books,Common cataloging of manuscripts and lithography,Large libraries of Iran}, title_fa = {شیوه‌های فهرستنویسی نسخه‌های خطی و چاپ سنگی در کتابخانه‌های بزرگ ایران: بررسی تطبیقی}, abstract_fa = {هدف: بررسی وجوه اشتراک و افتراق موجود در فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی و چاپ سنگی در 5 کتابخانه بزرگ ایران و امکان‌سنجی یکسان‌سازی شیوه فهرست‌نویسی نسخ خطی و چاپ سنگی. روش‌شناسی: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات با استفاده از سیاهه وارسی و مصاحبه با متخصصان فهرست‌نویسی گردآوری، دسته‌بندی، تحلیل و نتیجه‌گیری شده است. یافته‌ها: میزان اشتراک عناصر فهرست‌برگه‌های نسخه‌های خطی و چاپ سنگی با عناصر سیاهه وارسی ۷۵ عنصر (۷۶/۵ درصد) و میزان افتراق آنها ۲۳ عنصر (۲۳/۴ درصد) است. بنابراین درصد اشتراک عناصر کاربرگه‌های فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی و چاپ سنگی کتابخانه‌های بزرگ ایران با عناصر سیاهه وارسی بیشتر از درصد افتراق آنها است. نتیجه‌گیری: یکسان‌سازی فهرست‌نویسی نسخ خطی و چاپ سنگی امکان‌پذیر است و می‌توان کار برگه مشترک فهرست‌نویسی طراحی و تنظیم نمود؛ بدین نحو که75 عنصر مشترک موجود در هر دو کاربرگه بدون دخل و تصرف و 23 عنصر موارد افتراق با تغییر در عنوان آنها و احیانا ادغام برخی از آنها در برخی دیگر، در کاربرگه مشترک فهرست‌نویسی نسخ خطی و چاپ سنگی درج نمود.}, keywords_fa = {فهرستنویسی نسخه‌های خطی,فهرستنویسی کتاب‌های چاپ سنگی,فهرستنویسی مشترک نسخ خطی و چاپ سنگی,کتابخانه‌های بزرگ ایران}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2312.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2312_a9f0ef367c53a5934940314d49de937e.pdf} }