@article { author = {Khandan, M.}, title = {The Relation between Philosophy of Information and LIS According to Luciano Floridi: A Critical Analysis}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {1}, pages = {7-32}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2018.2253}, abstract = {Purpose: Analyzing the relation and interaction between philosophy of information and Library and Information Science (LIS) in order to equip it with reflective knowledge and to constitute a reasonable intellectual foundation for it. Methodology: Conceptual analysis and critical assessment of Luciano Floridi's thoughts about the relation between philosophy of information and LIS. Results: Philosophical reflection is a necessary condition to constitute a reasonable intellectual foundation for LIS. Philosophy of information can provide LIS with such a foundation. However, the relation between these two fields is not unilateral, but mutual. LIS as an applied philosophy of information can play an active role in further development of philosophy of information, especially in resolving practical and ethical problems of infosphere. Conclusion: Though we can find important insights in Floridi's viewpoints about the relation between philosophy of information and LIS, his approach is eliminative, in that he disregards other intellectual schools than his own philosophy of information. Philosophy of information could be regarded as one of the intellectual resources for constituting theoretical foundation of LIS, but it is not the only resource. In contrast to Floridi's eliminative approach, a more pluralistic approach is suggested.Luciano Floridi, Library and Information Science, Philosophy of Information, Social Epistemology, Semantic Information}, keywords = {Luciano Floridi,Library and information science,Philosophy of Information,Social Epistemology,Semantic Information}, title_fa = {تحلیل انتقادی نسبت فلسفه اطلاعات و علم کتابداری و اطلاع‌رسانی براساس دیدگاه لوچیانو فلوریدی}, abstract_fa = {هدف: تولید دانش درخودنگرانه در علم کتابداری و اطلاع‌رسانی و تقویت مبانی نظری آن از طریق بررسی ارتباط و تعامل بین فلسفه اطلاعات با علم کتابداری و اطلاع‌رسانی.روش‌شناسی: تحلیل مفهومی آرای لوچیانو فلوریدی درباره نسبت فلسفه اطلاعات با علم کتابداری و اطلاع‌رسانی و ارزیابی انتقادی آن.یافته‌ها: برای ایجاد مبنای نظری مناسب در علم کتابداری و اطلاع‌رسانی، تفکر فلسفی یک ضرورت است. فلسفه اطلاعات می‌تواند مبنای فکری مناسبی برای علم کتابداری و اطلاع‌رسانی فراهم کند. با وجود این، رابطه فلسفه اطلاعات با علم کتابداری و اطلاع‌رسانی یک‌سویه نیست، بلکه بین آنها رابطه‌ای دوسویه برقرار است. کتابداری و اطلاع‌رسانی در مقام فلسفه کاربردی اطلاعات می‌تواند در توسعه هرچه بیشتر فلسفه اطلاعات، به‌ویژه در حل مسائل کاربردی و اخلاقی سپهر اطلاعات، نقشی فعال ایفا کند.نتیجه‌گیری: دیدگاه فلوریدی درباره نسبت بین فلسفه اطلاعات با علم کتابداری و اطلاع‌رسانی، گرچه واجد بصیرت‌های مهمی است، لیکن رویکردی حذف‌گرایانه دارد و سایر نحله‌های فکری را کنار می‌گذارد. فلسفه اطلاعات می‏تواند یکی از منابع فکری لازم برای قوام‌‌بخشیدن به مبانی نظری علم کتابداری و اطلاع‌رسانی را فراهم کند، اما یگانه منبع نیست. در مقابل رویکرد حذف‌گرایانه فلوریدی، رویکرد تکثرانگارانه پیشنهاد می‌شود.کلیدواژه‌ها: لوچیانو فلوریدی، علم کتابداری و اطلاع‌رسانی، فلسفه اطلاعات، معرفت‌شناسی اجتماعی، اطلاعات معنایی}, keywords_fa = {لوچیانو فلوریدی,علم کتابداری و اطلاع‌رسانی,فلسفه اطلاعات,معرفت‌شناسی اجتماعی,اطلاعات معنایی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2253.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2253_af76b2ca24d0291f4a31602efdabf911.pdf} } @article { author = {Alipour Hafezi, M. and Yazdipour, M. and Rasuli, B.}, title = {Digital Library Research Trends: Past, Present and Future}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {1}, pages = {33-49}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2018.2215}, abstract = {Purpose: To identify research trends in digital library domain from retrospective, current and foresight approaches. Methodology: Mixed method. To study the past and present state of digital libraries, related conferences topics were quantitatively reviewed and for the foresight study, qualitative approach and scientific imagination technique were used. Results: The past research issues are still a point of discussion today, however new issues have been posed in recent years. Future research trends will probably be on subjects like social networks of researchers, sharing research results, semantic sharing of information, digital library maintenance, big data and innovations. Conclusion: This study will help in designing a road map for guidance, evaluation and education and research improvement in digital library domain.}, keywords = {Digital libraries,Knowledge and information science,trend study,conference,research interests}, title_fa = {روند پژوهش‌‌های حوزه کتابخانه‌های دیجیتالی: گذشته، حال و آینده}, abstract_fa = {هدف: شناسایی روند‌های پژوهشی در حوزه کتابخانه‌های دیجیتالی از منظر سه رویکرد گذشته‌نگر، وضعیت کنونی، و آینده‌نگاری.روش‌شناسی: رویکرد پژوهش حاضر ترکیبی است. در مرحله نخست برای شناسایی گذشته و حال کتابخانه‌های دیجیتالی، محورها و موضوع‌های مطرح در کنفرانس‌های خاص این حوزه از رویکرد کمّی و مرور محورهای کنفرانس‌ها بهره گرفته شد. درباره آینده آن نیز از رویکرد کیفی و روش خیال‌پردازی علمی استفاده شد.یافته‌ها: مسائل گذشته کتابخانه‌های دیجیتالی هنوز هم در پژوهش‌های این حوزه مطرح است. دغدغه‌های تازه‌ای نیز در سال‌های اخیر پدید آمده است. در سال‌های آینده احتمالاً پژوهش‌های کتابخانه‌های دیجیتالی بیشتر معطوف به موضوع‌هایی مانند شبکه اجتماعی پژوهشگران، اشتراک‌گذاری نتایج پژوهش‌ها، اشتراک‌گذاری معنایی اطلاعات، حفاظت از کتابخانه‌های دیجیتالی، داده‌های بزرگ و نوآوری‌ها خواهد بود.نتیجه‌گیری: این پژوهش کمک خواهد کرد تا نقشه راهی برای راهنمایی، ارزیابی، و بهبود آموزش‌ها و پژوهش‌ها در حوزه کتابخانه‌های دیجیتالی حاصل شود.}, keywords_fa = {کتابخانه‌های دیجیتالی,تحلیل روند,همایش‌ها و سمینارها,زمینه‌های پژوهشی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2215.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2215_724b8f1951bf27157c3b7508f82dfb6f.pdf} } @article { author = {Jamali Mahmouei, H.R.}, title = {Copyright Infringement in ResearchGate Self-archiving Feature}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {1}, pages = {51-65}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2018.2119}, abstract = {Purpose: To investigate the extent to which ResearchGate members as authors of journal articles comply with publishers’ copyright policies when they self-archive full-text of their articles on ResearchGate. Methodology: A random sample of 500 English journal articles available as full-text on ResearchGate was chosen (using a two-step random sampling) and the information of the articles and their authors were collected from ResearchGate. Compliance of their full-text availability then was checked against journal publishers’ policy mentioned in journal’s site or SHERPA/RoMEO. Results: Of these, 64 (13.4%) were preprint, 26 (5.2%) were post-print and 407 (81.2%) were published (publisher) PDF. The key finding was that 40.2% out of 500 articles infringed the copyright and were non-compliant with publisher policy. Although social sciences had the smallest number of articles overall, their number of non-compliant articles was larger than those of other fields. Conclusion: Most of non-compliance cases occur when authors use publishers’ PDF for archiving. Given that two-fifths of ResearchGate full-text articles are not aligned with publishers’ copyright policies, authors and ResearchGate need to pay more attention to the issue and take measures for copyright compliance.}, keywords = {Copyright,ResearchGate,Copyright infringement,Article,Journal,Self-archiving,Repository,Open access,Authors}, title_fa = {نقض حق نشر در خودآرشیوی ریسرچ گیت}, abstract_fa = {هدف: بررسی میزان نقض حق نشر ناشران توسط اعضای ریسرچ‌گیت در خودآرشیوی متن کامل مقاله‌ها.روش‌شناسی: طی یک نمونه‌گیری تصادفی دومرحله‌ای، یک نمونه ۵۰۰‌تایی از مقاله‌های انگلیسی‌زبان تمام‌متن مجله‌ها که در ریسرچ‌گیت موجود بود، انتخاب و اطلاعات آنها و نویسندگانشان از ریسرچ‌گیت گردآوری شد. سپس نقض حق نشر با توجه به سیاست ذکرشده ناشر مجله در سایت مجله یا سایت شرپا/ رومئو بررسی شد.یافته‌ها: ۶۴ مقاله (4/13%) پیش از ‌چاپ (پیش از داوری)، ۲۶ مقاله (2/5%) پس از ‌چاپ (پس از داوری)، و ۴۰۷ مقاله (2/81%)، فایل نهایی ناشر بودند. یافته اصلی این بود که 2/40 درصد مقاله‌های تمام‌متن برخلاف سیاست حق نشر ناشر و با نقض توافقنامه آنها در ریسرچ‌گیت بارگذاری شده‌اند. درمجموع، حوزه علوم اجتماعی مقاله کمتری نسبت به سایر علوم داشت، اما تعداد موارد نقض حق نشر در علوم اجتماعی بیش از سایر حوزه‌ها بود.نتیجه‌گیری: مشکل عمده نقض حق نشر مربوط به مواردی است که نویسندگان از فایل نهایی ناشر برای خودآرشیوی استفاده می‌کنند. نظر به اینکه دو‌پنجم مقاله‌های تمام‌متن ریسرچ‌گیت حق نشر را نقض کرده‌اند، لازم است این سایت برای رصد نقض حق نشر سازوکاری در نظر بگیرد.}, keywords_fa = {حق نشر,ریسرچ‌گیت,نقض حق نشر,مقاله,مجله,خودآرشیوی,سپردنگاه,دسترسی آزاد,نویسندگان}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2119.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2119_322df1a8642b815d4f7625fb08e08a66.pdf} } @article { author = {Bahreini, N. and Mirzabeigi, M. and Sotoudeh, H.}, title = {The Browsing Performance Differences among Users with Different Cognitive Styles and Experiences: Case study of Shopping Websites}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {1}, pages = {67-84}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2018.2197}, abstract = {Purpose: To compare the browsing performance of users with different cognitive styles and experiences while searching shopping websites. Methodology: This is an applied research using quantitative content analysis to collect data from the transaction log files. The population consisted of all bachelor students of Shiraz University, 90 of which participated. Results: A significant difference was seen between experienced and novice users’ browsing performance, where experienced users spent less time and earned more success than the novice ones. There were no significant correlation between users’ cognitive styles and their browsing performance, but cognitive style and experience together indicated some difference, where verbal-novice users spent more time doing the tasks than verbal-experienced users. Conclusion: Verbal-novice users need more help and attention in web browsing and it should be considered during the design and training of interactive information systems.}, keywords = {Browsing performance,Verbal cognitive style,Imagery cognitive style,Browsing,User experience,shopping websites}, title_fa = {تفاوت عملکرد جستجوی مروری کاربران با سبک‌های شناختی و تجربیات متفاوت: نمونه‌پژوهی وب‌سایت‌های فروش کالا}, abstract_fa = {هدف: شناخت تفاوت عملکرد جستجوی مروری کاربران با سبک‌های شناختی و تجربیات متفاوت در هنگام جستجو در وب‌سایت‌های فروش کالا.روش‌شناسی: پژوهش حاضر کاربردی است و از تحلیل محتوای کمّی برای استخراج داده‌های حاصل از تحلیل گزارش‌های تراکنش کاربران با محیط وب استفاده شده است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز و نمونه پژوهش شامل 90 دانشجوی کارشناسی داوطلب بود.یافته‌ها:  در عملکرد کاربران باتجربه و مبتدی تفاوت معناداری وجود دارد؛ کاربران باتجربه در زمان کمتر، موفقیت بیشتری در انجام وظایف نسبت به کاربران مبتدی به‌دست آوردند. سبک‌ شناختی کاربران تأثیری بر عملکرد آنها در جستجوی مروری نداشت، اما تعامل سبک ‌شناختی و تجربه کاربران تفاوت‌هایی را در عملکرد آنها به‌وجود آورد؛ کاربران کلامی- مبتدی نسبت به کاربران کلامی- باتجربه زمان بیشتری را صرف انجام وظایف کردند.نتیجه‌گیری: کاربران کلامی- مبتدی در جستجوی مروری به‌کمک و توجه بیشتری نیاز دارند. بنابراین،  هنگام طراحی و آموزش سامانه‌‌های اطلاعاتی این مهم می‌بایست مد نظر قرار گیرد.}, keywords_fa = {عملکرد جستجو,سبک شناختی تصویری,سبک ‌شناختی کلامی,جستجوی مروری,تجربه کاربران,وب‌سایت‌های فروش کال}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2197.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2197_46655bdeeafc8d56134c50736914832d.pdf} } @article { author = {ghotbi, S. and Fahimnia, F. and Taremirad, H. and Norouzi Chakoli, A.R.}, title = {Performance Measurement of Encyclopedia Publishing Centers in Islamic Culture and Civilization Domain based on Performance Prism Model Case Study: Encyclopaedia Islamica Foundation}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {1}, pages = {85-101}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2018.2204}, abstract = {Purpose: To measure the performance of Encyclopaedia Islamica Foundation based on the Performance Prism Model. Methodology: This is an applied research using mixed approach and methods such as desk research, case study and survey. Using the purposive sampling, key well-informed staff were selected and indicators of Performance Prism facets were formulated. Based on self-designed questionnaires, the views of key stakeholders have been measured regarding five facets of the performance prism model. Results: Encyclopaedia Islamica Foundation performance was studied in three levels of undesirable, fairly desirable and desirable getting the viewpoints of key stakeholders (board of trustees, faculty members, authors and financial supporters) and with regard to five facets of performance prism (stakeholder satisfaction, strategies, processes, capabilities and stakeholder contribution). All facets of the foundation’s performance were desirable regarding the board of trustees’ comments and fairly desirable regarding faculty members and authors’ viewpoints. The processes were desirable according to financial supporters but the other four facets were fairly desirable. Conclusion: A consistent balance exists among all facets of the performance prism. Based on stakeholders’ views, the foundation’s performance is fairly desirable and desirable, which indicates satisfaction of stakeholders and successful performance of the foundation. Such evaluation makes it possible for managers to compare present and desirable situation and identify strengths and weaknesses. Manager of the foundation can also use this research results to reach to a desirable level and success by improving undesirable or fairly desirable indicators.}, keywords = {performance measurement,Performance Prism Model,Encyclopaedia publishing Centers,Encyclopaedia Islamica Foundation}, title_fa = {ارزیابی عملکرد مراکز دانشنامه‌نگاری در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی براساس مدل منشور عملکرد (نمونه‌پژوهی: بنیاد دائره‌المعارف اسلامی)}, abstract_fa = {هدف:ارزیابی عملکرد بنیاد دائره‌المعارف اسلامی براساس مدل منشور عملکرد.روش‌شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی با رویکردی آمیخته از روش‌های کتابخانه‌ای، مطالعه موردی و پیمایشی انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، مطلعان کلیدی انتخاب و شاخص‌های ابعاد منشور عملکرد شکل مشخص شد. براساس پرسشنامه‌های پژوهشگرساخته، نظر ذی‌نفعان کلیدی با توجه به پنج وجه مدل منشور عملکرد ارزیابی شد.یافته‌ها: سطح مطلوبیت (نامطلوب، نسبتاً مطلوب و مطلوب) عملکرد بنیاد دائره‌المعارف اسلامی از نظر ذی‌نفعان (هیأت امنا، اعضای هیأت علمی، مؤلفان، و تأمین‌کنندگان مالی) در پنج بُعد منشور عملکرد (انتظارات ذی‌نفعان، راهبردها، فرایندها، توانمندی‌ها و مشارکت ذی‌نفعان) بررسی شد: براساس نظر هیأت امنا تمام ابعاد عملکرد بنیاد، در سطح مطلوب، از نظر اعضای علمی و مؤلفان در سطح نسبتاً مطلوب و براساس تأمین‌کنندگان مالی در بُعد فرایندها، در سطح مطلوب و چهار بُعد دیگر در سطح نسبتاً مطلوب قرار داشت.نتیجه‌گیری: ارتباط و توازن یکسانی میان همه ابعاد منشور عملکرد وجود دارد. بنابر ارزیابی ذی‌نفعان، عملکرد بنیاد در همه ابعاد در سطح نسبتاً مطلوب و مطلوب قرار دارد که نشان‌دهنده توجه سازمان به نیازهای همه ذی‌نفعان و در نتیجه، رضایت آنان و عملکرد موفق سازمان است. از آنجا که ارزیابی، عملکرد مقایسه بین وضع موجود و وضع مطلوب را امکان‌پذیر و نقاط قوت و ضعف سازمان را روشن می‌سازد، مدیریت بنیاد دائره‌المعارف اسلامی با تکیه بر اطلاعاتی که از سنجش شاخص‌ها به‌دست آمده است، می‌تواند با برنامه‌ریزی، شاخص‌هایی را که در سطح نامطلوب یا نسبتاً مطلوب قرار دارد به سطح مطلوب برساند و موفقیت سازمان را افزایش دهد.}, keywords_fa = {ارزیابی عملکرد,مدل منشور عملکرد,مراکز دانشنامه‌نگاری,بنیاد دائره‌المعارف اسلامی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2204.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2204_815c2821bbb6f20c546020f4c72dbbac.pdf} } @article { author = {Alipour, N. and Ghaebi, A. and Abam, Z.}, title = {Measuring National Archives Websites Quality with WebQEM and Fuzz-web to Design a Fuzzy Inference System}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {1}, pages = {103-118}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2018.2222}, abstract = {Purpose: To assess the quality of the national archives websites with WebQEM and Fuzz-web methods and design a system using a fuzzy inference.  Methodology: Applied research employing survey. 65 national archives websites were evaluated using a checklist produced according to WebQEM method and weighted for the study population, as well as online tools of fuzz-web method. Based on data collected by fuzz-web method, a fuzzy inference system was designed in Matlab software. Results: The average score for national archives websites was 0.51 using WebQEM and 0.505 using fuzz-web. There was no significant difference between results derived from WebQEM and fuzz-web evaluation methods. Conclusion: Usability and performance were the highest deficiencies of the websites, which is an alarm for web designers. Using fuzzy inference system, websites can be evaluated regularly.}, keywords = {WebQEM,Fuzzy Inference System,National archive website,Quality assessment,Fuzz-Web}, title_fa = {ارزیابی کیفی وب‌سایت‌های آرشیوهای ملی جهان با دو روش وب‌کیوای‌ام و فاز-وب در جهت طراحی نظام استنتاج فازی}, abstract_fa = {هدف: ارزیابی کیفی وب‌سایت‌های آرشیوهای ملی جهان با دو روش وب‌کیوای‌ام و فاز- وب و در نهایت، طراحی یک نظام استنتاج فازی.روش‌شناسی: پژوهش حاضر به‌لحاظ هدف از نوع کاربردی بود که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. 65 وب‌سایت آرشیو ملی جهان با سیاهه وارسی که براساس روش وب‌کیوای‌ام و برای جامعه پژوهش طراحی و وزن‌دهی شده بود و از طریق ابزارهای پیوسته روش فاز- وب ارزیابی شد. سپس با استفاده از داده‌های روش فاز- وب در نرم‌افزار Matlab یک نظام استنتاج فازی طراحی شد.یافته‌ها: میانگین امتیاز وب‌سایت‌های آرشیوهای ملی جهان با روش وب‌کیوای‌ام 51/0 و با روش فاز- وب 505/0 به‌دست آمد. بین نتایج ارزیابی با دو روش وب‌کیوای‌ام و فاز- وب اختلاف معنا‌داری مشاهده نشد.نتیجه‌گیری: وب‌سایت‌های آرشیوهای ملی جهان از نظر قابلیت استفاده و قابلیت عملکرد، نسبت به سایر معیارها نقاط ضعف بیشتری داشتند. بر این اساس، طراحان وب‌سایت‌های آرشیوی باید برای برطرف کردن این نقاط شعف تلاش کنند. چون استفاده از نظام استنتاج فازی امکان بازبینی را می‏دهد، از این طریق می‏توان کیفیت وب‌سایت‏ها را به‌طور مستمر بررسی کرد}, keywords_fa = {وب‌کیوای‌ام,نظام استنتاج فازی,وب‏سایت آرشیوهای ملی,ارزیابی کیفی,فاز-‌‌ وب}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2222.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2222_fd4317b2a2ed109240c7389289fc21c0.pdf} } @article { author = {Mohammadi, F.}, title = {Identifying the Iranian Children and Young Adults’ Needs for Suitable Use of International Children Digital Library (ICDL)}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {1}, pages = {119-134}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2018.2221}, abstract = {Purpose: To recognize Iranian children's search behavior and their technology and subject needs and expectations from the International Children Digital Library (ICDL). Persian books of ICDL were selected.Methodology: Qualitative approach and exploratory case study were employed. 16 children and young adults’ members of Children Book Council (CBC) and Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults were observed and interviewed.  Results: Although Persian books numbers are the second at the ICDL, Iranian children and young adults still require a more profound collection with easy and fact access. This collection needs to have Persian resources in preferred subjects and different formats. Conclusion: ICDL must develop its Persian collection to satisfy Iranian children. In this regard enriching the Persian collection and merging with Database for Children's Culture and Literature of Iran (DCLI) is recommended.}, keywords = {Digital library,Iranian children,Children’s needs,International Children Digital Library (ICDL),Children’s Library}, title_fa = {شناسایی نیازهای کودکان و نوجوانان ایرانی جهت استفاده مطلوب آنها از کتابخانه دیجیتالی بین‌المللی کودکان و نوجوانان (ICDL)}, abstract_fa = {هدف: آگاهی از رفتار جستجو و انتخاب کتاب و نیازهای موضوعی و تکنولوژیکی کودکان و نوجوانان ایرانی از کتابخانه دیجیتالی بین‌المللی کودکان و نوجوانان (ICDL) و انتظارات آنها از این کتابخانه. در این پژوهش، بخش فارسی کتابخانه دیجیتالی بین‌المللی کودکان و نوجوانان برای پاسخ‌گویی به سؤالات پژوهش انتخاب شد.روش‌شناسی: روش این پژوهش از نوع کیفی بود و از مطالعه موردی اکتشافی استفاده شد. در این مطالعه موردی 16 نفر کودک و نوجوان شرکت کردند که عضو کتابخانه "شورای کتاب کودک" و " کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان" بودند. ابزار گردآوری داده‌ها مشاهده بود و از مصاحبه به‌عنوان ابزار مکمل و کمکی برای درک بهتر نتایج استفاده شد.یافته‌ها: بعد از زبان انگلیسی، بیشترین تعداد کتاب به زبان فارسی اختصاص داشت؛ اما کودکان ایرانی نیاز دارند تا سریع و آسان به مجموعه‌ای غنی‌تر دسترسی داشته باشند. این مجموعه شامل منابع فارسی در زمینه‌های مورد علاقه و قالب‌های گوناگون است.نتیجه‌گیری: توسعه کتابخانه بین‌المللی دیجیتالی کودکان و نوجوانان (ICDL) برای استفاده کودکان ایرانی به‌منظور بهره‌گیری هرچه بیشتر از آن ضروری به‌نظر می‌رسد این کار به دو روش امکان‌پذیر خواهد بود: غنی‌سازی مجموعه فارسی این کتابخانه و ادغام مجموعه مذکور با "پایگاه اطلاعاتی فرهنگ و ادبیات کودکان ایران". به این ترتیب، کودکان ایرانی قادر خواهند بود تا به منابع مورد علاقه خود به‌آسانی دسترسی داشته باشند.}, keywords_fa = {کتابخانه دیجیتالی,کودکان ایرانی,نیازهای کودکان,کتابخانه بین‌المللی کودکان و نوجوانان,کتابخانه کودکان}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2221.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2221_5d1c5e68fcf96119e3bfd1da510c8447.pdf} } @article { author = {Geraei, E. and Heidari, Gh. and Kokabi, M.}, title = {Identifying the Effective Driving Forces on the Future of Knowledge and Information Science Education in Iran}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {1}, pages = {135-148}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2018.2198}, abstract = {Purpose: To identify the driving forces which are affecting the future of Knowledge and Information Science (KIS) education in Iran. Methodology: This is an applied study using desk research and survey. The study population consisted of faculty members, PhD students and alumni and researchers in education domain of KIS. Final analysis was performed on 235 filled questionnaires. Results: The driving forces categorized in two groups: internal (11 cases) and external (5 cases). Among the internal driving forces, “specialization in curriculum development’’ with an average ratio of 4.48 and importance indicator of 89.62% was identified as the most important driving force and among the external driving forces, “policy making and management of the higher education system in Iran’’ with an average ratio of 29.36 and importance indicator of 73.39% was recognized as the most important driving force.. Conclusion: KIS education policymakers and planners should consider all the internal and external driving forces affecting KIS education and thereby ensure its existence and dynamism.}, keywords = {Knowledge and information science education,Internal driving forces,External driving forces,Iran}, title_fa = {شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران}, abstract_fa = {هدف: شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران.روش‌شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش‌های مرور منابع و پیمایش انجام شد. جامعه پژوهش شامل طیف متنوعی از ذی‌نفعان آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی ازجمله اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان دوره دکتری و پژوهشگران حوزه آموزش رشته بود. تحلیل نهایی روی 235 پرسشنامه بازگشتی انجام شد.یافته‌ها: نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دو گروه نیروهای پیشران درونی (11 مورد) و بیرونی (5 مورد) قرار گرفتند. از میان نیروهای پیشران درونی تأثیرگذار، تخصص‌گرایی در برنامه‌ریزی درسی با میانگین 48/4 و ضریب اهمیت 62/89% در جایگاه نخست بود. از میان نیروهای پیشران تأثیرگذار بیرونی، سیاست‌گذاری و مدیریت نظام آموزش عالی کشور با میانگین 36/29 و ضریب اهمیت 39/73% به‌عنوان مهم‌ترین نیرو شناسایی شد.نتیجه‌گیری: سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی باید به‌ تمامی نیروهای پیشران درونی و بیرونی تأثیرگذار بر آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی توجه داشته باشند و از این طریق پویایی و حیات آن را تضمین کنند.}, keywords_fa = {آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی,نیروهای پیشران درونی,نیروهای پیشران بیرونی,ایران}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2198.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2198_a1f24089a61debc290c5fcd3e43c0a90.pdf} } @article { author = {Badizadegan, M.R. and Fattahi, R. and Sanatjoo, A.}, title = {Children’s Interaction with Online Catalogs: Analysis of Important Features and Elements of the Interface}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {1}, pages = {149-162}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2018.2121}, abstract = {Purpose: To identify important elements in designing children’s online catalog regarding their characteristics and to design and develop an online catalog prototype based on identified elements and study children’s behavior while working with it. Methodology: Mixed methodology using interview, think aloud, search files and log files to gather data from children while interacting with the self-designed prototype. Results: Features such as proper use of icons, color and page segmentation (sort of elements) help in better usage of the catalog. Also, children often use subject browsing to find books in online catalog. This study offers a list of features and elements for designing children online catalog. Conclusion: Children show reactive behavior when using the catalog and this should be considered in designing.}, keywords = {OPAC (Online Public Access Catalog),User interface,Children,Designing online catalog}, title_fa = {تعامل کودکان با فهرست‌های رایانه‌ای: واکاوی ویژگی‌ها و عناصر مطرح در محیط رابط کاربری}, abstract_fa = {هدف: شناسایی عناصر مطرح در طراحی فهرست پیوسته کودکان با در نظر گرفتن ویژگی‌های کودکان و طراحی یک فهرست پیوسته نمونه برپایه این عناصر و بررسی چگونگی رفتار کودکان در استفاده از این فهرست.روش‌شناسی: با رویکرد ترکیبی و با استفاده از ابزارهای مصاحبه، روش بلند فکر کردن، و فایل‌های جستجو و ثبت رخداد داده‌های پژوهش گردآوری شد و برپایه تعامل آزمودنی‌ها با یک فهرست رایانه‌ای نمونه (آزمایشی) که توسط پژوهشگر طراحی شده بود انجام گرفت.یافته‌ها: ویژگی‌هایی مانند بهره‌گیری درست از نمادهای تصویری، رنگ و تقسیم‌بندی صفحه‌ها (چیدمان عناصر) به استفاده از فهرست توسط کودکان کمک می‌کند. همچنین کودکان بیشتر از شیوه جستجوی مروری موضوعی برای جستجوی کتاب‌ها در فهرست رایانه‌ای استفاده می‌کنند. همچنین این پژوهش سیاهه‌ای از ویژگی‌ها و عناصر مناسب برای طراحی فهرست‌های پیوسته کودکان ارائه می‌دهد.نتیجه‌گیری: رفتار اطلاع‌یابی کودکان در استفاده از فهرست به‌میزان قابل ملاحظه از نوع واکنشی است که در طراحی فهرست‌های کودکان باید در نظر گرفته شود.}, keywords_fa = {فهرست برخط,محیط رابط کاربر,کودکان,طراحی فهرست رایانه‌ای}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2121.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2121_d8d89b12aead5af04a949bb8f8265f34.pdf} } @article { author = {Khosravi, M. and Pournaghi, R.}, title = {Design and development of an Assessment System of Service Quality in Iranian Academic Libraries}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {1}, pages = {163-181}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2018.2217}, abstract = {  Purpose: To design and develop a system using LibQual model to evaluate service quality of university libraries around Iran. Methodology: The LibQual questionnaire was validated first and then a software was set-upped based on this standard model. Descriptive survey and system design were employed. First, similar research and systems were studied and then with regard to the committee's approach, LibQual questionnaire was translated and customized. The validity of the translated questionnaire was confirmed by Cronbach’s alpha. Finally, based on findings from similar systems and customization for Iranian libraries, software infrastructure was prepared and collected information was uploaded in the system. Results: A web-based system for service quality assessment of Iranian libraries was launched which could get users’ feedback online at intervals. This system analyses the users’ views and provides results for libraries’ policy makers and managers and scientific community. This is the first library service quality assessment in Iran available online at: http://raf.irandoc.ac.ir Conclusion: This system output will provide library managers with a scientific framework of users’ views, make it easier to improve service quality and raise users’ satisfaction.}, keywords = {performance measurement,Assessment system,Assessing,LibQual Model,Libraries’ service quality,Academic libraries,System design}, title_fa = {طراحی و ساخت سامانه ارزیابی و سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی ایران}, abstract_fa = {هدف: طراحی و ساخت سامانه‌ای با بهره‌گیری از مدل لایب‌کوآل، برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه‌های مختلف ‌ایران.روش‌شناسی: ابتدا ابزار سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌ای پرسشنامه لایب‌کوآل شناسایی و اعتباریابی شد سپس سامانه‌ای با استفاده از این مدل استاندارد راه‌اندازی شد. روش این پژوهش، پیمایش توصیفی، و طراحی سیستم بود. ابتدا پیشینه‌های مرتبط و سامانه‌های همانند آن در جهان مرور شد. سپس، با استفاده از روش‌های استاندارد ترجمه وارون و رویکرد کمیته، پرسشنامه لایب‌کوال ترجمه و بومی‌سازی شد. اعتبارسنجی پرسشنامه ترجمه‌شده با ضریب آلفای کرنباخ محاسبه شد. در نهایت، برپایه یافته‌های گردآوری‌شده از سامانه‌های مشابه و بومی‌سازی برای کتابخانه‌های ایران، زیرساخت نرم‌افزاری سامانه تولید و اطلاعات گردآوری‌شده در آن بارگذاری شد.یافته‌ها: سامانه‌ای برایارزیابی و سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌های ایران طراحی و راه‌اندازی شد که در محیط وب برای دریافت دیدگاه کاربران درباره کیفیت خدمات کتابخانه‌ها، در دوره‌های زمانی گوناگون‌، به‌صورت برخط عمل می‌کند. سپس این دیدگاه‌ها را تحلیل‌ می‌کند و‌ نتیجه را در چهارچوب‌های گوناگون در اختیار سیاست‌گذاران، مدیران کتابخانه‌ها و جامعه علمی کشور می‌گذارد. این سامانه، اولین سامانه ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌ای است که در ایران با آدرس raf.irandoc.ac.ir راه‌اندازی شده است.نتیجه‌گیری: دستاوردهای ارزیابی به‌کمک این سامانه می‌تواند دیدگاه‌های کاربران را در یک چهارچوب علمی به گوش مسئولان کتابخانه‌ها برساند و به آنها برای بهبود کیفیت خدمات کمک کند و رضایت بیش‌ از پیش کاربران را در پی داشته باشد.}, keywords_fa = {ارزیابی عملکرد,سامانه ارزیابی,مدل لایب‌کوآل,کیفیت خدمات کتابخانه‌ها,کتابخانه‌های دانشگاهی,طراحی سیستم}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2217.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2217_8abb4141c8e5b9116f7bd2a8a1d32a51.pdf} } @article { author = {Niknia, M.}, title = {Report on the 9th Conference of the Semantic Web In Libraries 4-6 December 2017, Hamburg, Germany}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {1}, pages = {182-189}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {گزارشی از نهمین کنفرانس وب معنایی در کتابخانه‌ها (4-6 دسامبر 2017)، هامبورگ، آلمان}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2266.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2266_2e24164e118bafed195951f2adeed3ee.pdf} }