@article { author = {Neshat, Narges}, title = {Editorial note}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {7-9}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سخن نخست: حاکمیت کدام اطلاعات؟}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2243.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2243_bfed412417c91a2ef9ea80a7bdcd51ad.pdf} } @article { author = {Akbari Daryan, S.}, title = {The Structural and Content Assessment of Iran Authority database Based on FRAD Conceptual Model}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {11-27}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To evaluate the extent to which the structure and content of Iran authority file complies with FRAD model.Methodology: A combination of desk research and survey is employed. FRAD’s attributes were quantified using weighted score.Results: The average structural and content compatibility of Iran authority file with FRAD model is 80.48 and 22.13 respectively. The highest and lowest mean match regarding structure is related to “justify” and “find” user tasks respectively with 93.18 and 67.33 scores and correspondingly to “find” and “contextualized” user tasks with 25.36 and 21.11 average scores regarding content.Conclusion: There is a significant difference between Iran authority file and FRAD model in terms of structure and content. Iran MARC structure complies with FRAD model in data storage, however, National Library of Iran has not employed this structure in Iran authority file and required data for FRAD implementation have not been desirably valued. Not using Iran MARC structure properly in producing authority data results in lack of required content to implement FRAD model. Therefore, creating a model to improve data authorities’ function toward FRBRization is essential. }, keywords = {assessment,authorities bank,National library of Iran,IranMARC,FRAD}, title_fa = {ارزیابی ساختاری و محتوایی بانک مستندات ایران براساس مدل مفهومی فراد}, abstract_fa = {هدف: ارزیابی بانک مستندات ایران براساس مدل فراد از منظر انطباق ساختاری و محتوایی است.روش‌شناسی: برای انجام این مطالعه ترکیبی از روش مطالعه اسنادی (کتابخانه‌ای) و پیمایشی استفاده شد. برای کمّی‌سازی خصیصه‌های فراد نیز رویکرد امتیاز وزنی به‌کار رفت.یافته‌ها: میانگین انطباق ساختاری و محتوایی "بانک مستندات ایران" با مدل فراد به‌ترتیب 48/80 و 13/22 امتیاز است. بیشترین و کمترین میانگین انطباق ساختاری به‌ترتیب مربوط به نقش کاربری "توجیه" با 18/93 و "یافتن" 33/67 امتیاز است. بیشترین و کمترین میانگین انطباق محتوایی در نقش‌های کاربری مربوط به "یافتن" با 36/25 و کمترین مربوط به نقش کاربری "بافتارنمایی" با 11/21 امتیاز است.نتیجه‌گیری: وجود تفاوت معنادار بین میانگین انطباق ساختاری و محتوایی پیشینه‌های مستند مارک ایران با مدل فراد دیده می‌شود. مارک ایران توانسته است ساختار بالقوه‎ مناسبی را برای پیاده‌سازی مدل فراد مهیّا کند، اما به‌کار نگرفتن این ساختار در تولید داده‌های مستند سبب شده است که در حال حاضر محتوای لازم برای اجرای مدل فراد وجود نداشته باشد. لذا ایجاد الگویی برای افزایش کارکرد داده‌های مستند کتابخانه ملی در جهت اف.آر.بی.آر.‌سازی ضروری است.}, keywords_fa = {انطباق ساختاری,انطباق محتوایی,بانک مستندات کتابخانه ملی ایران,مارک ایران,مدل ملزومات کارکردی داده‌های مستند (فراد),نقش کاربری}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2194.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2194_0ee665fd42a50d4acd1e43bad1ca94a8.pdf} } @article { author = {Saberi, M.}, title = {Entrepreneurship in Knowledge and Information Science: An Exploratory Factor Analysis}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {29-45}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To identify, analyze and explain the factors impacting entrepreneurship of knowledge and information science students in Iran. Methodology: Usingstructured questionnaire with 6 questions for demographic information and 24 questions for factors affecting entrepreneurship, all knowledge and information science students in Iran were surveyed. Data were analyzed using exploratory factor analysis. Results: Five factors with above one eigenvalues recognized that were named with titles "skills enhancement", "content", "education", "promote" and "support". These factors explained 74.66% of variances of factors influencing entrepreneurship of knowledge and information science students. Conclusion: Attention of curriculum planners and knowledge and information science department chairs to five aforementioned factors will increase knowledge and information science students' entrepreneurial and flourish entrepreneurship in the field.}, keywords = {Entrepreneurship,Knowledge and information science,PhD Students,Exploratory factor analysis}, title_fa = {کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی: یک تحلیل عاملی اکتشافی}, abstract_fa = {هدف: شناسایی، تحلیل، و تبیین عوامل اثرگذار در کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی. روش‌شناسی: در این پیمایش، پرسشنامه‌ای ساختاریافته در دو بخش مشخصات جمعیت‌شناختی (6 متغیر) و عوامل اثرگذار در کارآفرینی (24 متغیر) طراحی شد و در اختیار همه دانشجویان دوره دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی قرار گرفت. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و استخراج سازه‌های زیربنایی از فن تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته‌ها: پنج عامل با مقدار ویژه بالای یک احصاء شد که تحت عناوین "مهارت‌افزایی"، "محتوایی"، "آموزشی"، "ترویجی"، و "پشتیبانی" نامگذاری شدند. پنج عامل احصاء‌شده در مجموع 66/74% از واریانس عوامل مؤثر در کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی را تبیین کردند. نتیجه‌گیری: توجه برنامه‌ریزان درسی و مدیران گروه‌های آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی به پنج عامل احصاء‌شده می‌تواند توان کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی را افزایش داده و سبب رونق کارآفرینی در رشته شود.}, keywords_fa = {کارآفرینی,علم اطلاعات و دانش‌شناسی,دانشجویان,تحلیل عاملی اکتشافی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2191.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2191_c6ca93566eb3bdab55a88d806b20240c.pdf} } @article { author = {Kokabi, M. and Heidari, G. and Hassanzadeh, E. and Esmaeil pounaki, Elham}, title = {Terminology Chaos in Reference Sources of Knowledge and Information Science}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {47-62}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To examine terminology chaos in the domain of information management through checking reference sources: Persian subject heading, Persian Cultural Thesaurus (Asfa), Descriptive dictionary of information science and related areas and Online Dictionary for Library and Information Science (ASIS). Methodology: Content analysis. To collect data, vocabulary in information, information management, information retrieval and all their hypertext words in ODLIS were searched and their Persian equivalents were examined in 4 reference sources. Results: The most similarities exist between Descriptive dictionary of information science and related areas and ASIS (55.88%) and the most differences found between Descriptive dictionary of information science and related areas and Persian Cultural Thesaurus (Asfa) (85.3%).  Conclusion: Since reference sources of knowledge and information science are often used by experts and researchers, there needs to be a more consistency among their words to avoid any confusion, misunderstanding and misinterpretation. }, keywords = {Terminology chaos,Information management,Knowledge and information science,Persian subject heading,Persian Cultural Thesaurus (Asfa),Online Dictionary for Library and Information Science (ASIS),Descriptive dictionary of information science}, title_fa = {آشفتگی واژگان در منابع مرجع حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی}, abstract_fa = {هدف: بررسی میزان آشفتگی واژگان مدیریت اطلاعات در میان منابع مرجع این حوزه (سرعنوان‌های موضوعی فارسی، اصطلاحنامه اصفا، فرهنگ توصیفی واژگان اطلاع‌رسانی و حوزه‌های وابسته، و اصطلاحنامه ASIS). روش‌شناسی: این مطالعه به روش تحلیل محتوا انجام شد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها واژه‌های Information management، Information، و Information retrieval و تمام واژه‌های فرامتن آنها در واژه‌نامه اُدلیس جستجو شد و معادل‌های فارسی آنها در میان چهار منبع مرجع مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: در میان منابع مرجع بیشترین شباهت‌ها میان فرهنگ توصیفی واژگان اطلاع‌رسانی و حوزه‌های وابسته با اصطلاحنامه ASIS (88/55%) و بیشترین تفاوت‌ها میان فرهنگ توصیفی با اصطلاحنامه اصفا (3/85%) وجود داشته است. نتیجه‌گیری: از آنجا که منابع مرجع علم اطلاعات و دانش‌شناسی مورد استفاده صاحب‌نظران و پژوهشگران این حوزه قرار می‌گیرند باید از یکدستی بیشتری برخوردار باشند تا منجر به سردرگمی، کج‌فهمی‌ها، و سوء‌‌تفاهمات نشود. }, keywords_fa = {آشفتگی واژگان,مدیریت اطلاعات,علم اطلاعات و دانش‌شناسی,سرعنوان‌های موضوعی فارسی,اصطلاحنامه اصفا,اصطلاحنامه ASIS,فرهنگ توصیفی واژگان اطلاع‌رسانی ‏}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2190.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2190_7f9c2ec89e37f5d6f5d199524c539cca.pdf} } @article { author = {Zerehsaz, M. and Pazooki, F.}, title = {FRBR Library Reference Model (FRBR/LRM): Consolidation of FRBR Models in Connection with Linked Data Environment}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {63-80}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To examine the latest developments in the field of consolidation of FRBR Models in connection with the Linked Data Environment, currently being done by IFLA. Methodology: Desk research. Results: The necessity of uniformity and integration of concepts and removing the reported ambiguities in three FRBR Models (FRBR, FRAD and FRSAD) have led to two developmental works in recent years which have been named harmonization and consolidation. Consolidation required bringing together three main FRBR models in one coherent and consolidated model for easier use; as a result, a new model named "FRBR Library Reference Model (FRBR/LRM)" was formed. The integration process was not merely a process to combine and modify three models, but this model has been the result of a modeling and redesigning process aimed to overcome the limitations of FRBR Models. Conclusion: The FRBR library reference model with rethinking about the definition and the type of user’s task, entities, relationships and defined attributes for FRBR models and consolidating them in the form of an integrated model, provides the groundwork for the completion of previous functions of these models, the possibility of discovering knowledge and keeping pace with the requirements of the linked data environment.}, keywords = {FRBR Library Reference Model,Linked data environment,FRBR models}, title_fa = {مدل مرجع کتابخانه‌ای اف.‌آر.‌بی.‌آر.: تثبیت مدل‌های اف.‌آر.بی.‌آری در پیوند با محیط داده‌های پیوندی}, abstract_fa = {هدف: بررسی آخرین وضعیت تحولات در زمینه تثبیت مدل‌های اف.‌آر.‌بی.‌آری در پیوند با محیط‌ داده‌های پیوندی که از سوی ایفلا در حال انجام است. روش‌شناسی: روش کتابخانه‌ای و مرور متون مرتبط. یافته‌ها: ضرورت یکدست کردن و یکپارچه‌سازی مفاهیم و برطرف کردن ابهامات گزارش‌شده در سه مدل اف.‌آر.‌بی.‌آری (اف.‌آر.‌بی.‌آر.، فراد، و فراساد)، منجر به دو فعالیت توسعه‌ای هماهنگ‌سازی و تثبیت شد. تثبیت، مستلزم گردهم آوردن سه مدل اصلی اف.‌آر.‌بی.‌آری در مدلی منسجم و تثبیت‌شده برای کاربرد آسان‌تر بود؛ در نتیجه مدل جدیدی با عنوان "مدل ارجاعی کتابخانه‌ای اف.‌آر.‌بی.‌آر." شکل گرفت. فرایند یکپارچه‌سازی، صرفاً ترکیب سه مدل و ویرایش آنها نبود، بلکه این مدل حاصل مدل‌سازی و بازطراحی بوده است که با هدف رفع محدودیت‌ها در مدل‌های اف.‌آر.بی.‌آری انجام شده است. نتیجه‌گیری: مدل مرجع کتابخانه‌ای اف‌.آر.‌بی.‌آر. با بازاندیشی در تعریف و نوع وظایف کاربران، موجودیت‌ها، روابط، و ویژگی‌های تعریف‌شده برای مدل‌های اف‌.آر.‌بی.‌آری و تثبیت آنها در قالب مدلی یکپارچه، زمینۀ لازم برای تکمیل کارکردهای قبلی این مدل‌ها و امکان کشف دانش و همگام شدن با الزامات محیط داده‌های پیوندی را فراهم می‌کند.}, keywords_fa = {مدل مرجع کتابخانه‌ای,داده‌های پیوندی,اف.‌آر.‌بی.‌آر}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1472.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1472_0a0fdd44ccd24fe44bbb400beecb1db9.pdf} } @article { author = {Jamali Mahmouei, H.R. and Jashirehnezhadi, F. and Alimohammadi, D.}, title = {Contribution of Iranians to Journals Published by Predatory Publishers in 2015}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {8-92}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To measure the contribution of Iranian academics as author, editor, member of editorial board and referee in the journals published by predatory publishers (Beall’s list) in 2015. Methodology: Scientometrics approach. Population consists of all predatory journals. A random sample of journals was selected from a random sample of predatory publishers and then information about Iranian articles in those journals during 2015 was collected. Results: 973 Iranian authors from 70 institutions published 372 articles in the sample journals in 2015. Islamic Azad University holds the highest record with 211 articles and 437 authors. Iranian authors have probably paid about 113000 USD for the publication of their articles. Conclusion: Iranians have a high participation as author, editorial board member and chief editor in predatory publishers’ journals. These could be considered as a huge threat for the science cycle of the country. An evidence of the undesirable impact of these journals is the authors’ tendency towards citing the articles appeared in this context because of their more accessibility. This deficiency invalids the research originality.}, keywords = {Predatory journals,Predatory publishers,Articles,Iran,Researchers,Scholarly communication}, title_fa = {میزان مشارکت دانشگاهیان ایران در مجله‌های ناشران متقلب در سال ۲۰۱۵}, abstract_fa = {هدف: شناسایی چگونگی مشارکت دانشگاهیان ایران به‌عنوان نویسنده، عضو هیأت تحریریه و سردبیر در مجله‌های ناشران متقلب (موسوم به چپاولگر یا غارتگر) در سال 2015 است. روش‌شناسی: پژوهش با استفاده از فنون علم‌سنجی انجام شد. جامعه آماری، تمامی مجله‌های ناشران متقلب است. نمونه‌گیری از میان ناشران و سپس از میان مجله‌های منتشرشده توسط هر ناشر انجام شد. تمام مقاله‌های منتشرشده دارای نویسنده ایرانی مجله‌های برگزیده در سال ۲۰۱۵ بررسی شدند. یافته‌ها: ۳۷۲ مقاله به قلم ۹۷۳ نویسنده ایرانی وابسته به بیش از ۷۰ دانشگاه و مؤسسه در مجله‌های نمونه در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است. دانشگاه آزاد با ۲۱۱ مقاله و ۴۳۷ نویسنده رکورددار است. نویسندگان ایرانی احتمالاً مبلغی حدود ۱۱۳۰۰۰ دلار بابت انتشار این مقاله‌ها پرداخت کرده‌اند. نتیجه‌گیری: مشارکت ایرانیان به‌عنوان نویسنده، عضو هیأت تحریریه، و سردبیر در مجله‌های ناشران متقلب بسیار بالاست. این نشریه‌ها، می‌توانند تهدیدی بزرگ برای چرخه علم کشور به‌شمار بیایند. زیرا احتمال رجوع نویسندگان و استناد به مقاله‌های این مجله‌ها به‌سبب دسترس‌پذیری سهل می‌تواند بیشتر باشد و به اصالت پژوهش آسیب رساند.}, keywords_fa = {ناشران متقلب,مجله‌های چپاولگر,مجله‌های غارتگر,مقاله‌ها,ایران,دانشگاهیان,ارتباط علمی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2117.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2117_210d63487c661256f8e9db851a3a2654.pdf} } @article { author = {Asnafi, A. and Poorhossein, R. and Omidinia, M.}, title = {Contribution of Iranian Scholars to Predatory Journals}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {93-105}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To find how and to what extent Iranian scholars contribute to predatory journals. Methodology: The scientometircs approach is employed. Jefery Beall's List of Predatory journals was adopted. As of January 2016 the number of predatory journals in the list was 910, all of which were studied. Results: 649 Iranian scholars are contributing to 276 predatory journals. Most of them are professors and 35% of all are affiliated to Iran Ministry of Science, Research and Technology. Regarding their field of study, the highest number of researchers were in medical sciences (17%) and the lowest in art. The most predatory journals having Iranian contributors belong to Asia. Conclusion: An upward trend is seen in the contribution of Iranian scholars to predatory journals. Such journals should be identified, listed and introduced to universities and organizations regularly and being emphasized in different ways as an important matter. This way researchers would be informed and less interested to join predatory journals.}, keywords = {Predatory journals,Iranian researchers,Contribution to journals}, title_fa = {میزان همکاری پژوهشگران ایرانی در نشریات علمی نامعتبر}, abstract_fa = {هدف: تعیین میزان و نوع همکاری پژوهشگران ایرانی با نشریات علمی نامعتبر. روش‌شناسی: این پیمایش با رویکرد علم‌سنجی انجام شده است. جامعه پژوهش از نشریات موجود در فهرست نشریات نامعتبر جفری بیل انتخاب شد. با توجه به روزآمد شدن مداوم این فهرست، نسخه‌ای که در دی ماه 1394 تهیه شده بود، ملاک انجام کار قرار گرفت. در تاریخ فوق این فهرست شامل 910 مجله بود. همه مجله‌های مذکور بدون نمونه‌گیری مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: تعداد 649 پژوهشگر ایرانی با 276 نشریه نامعتبر همکاری داشته که بیشتر آنها در مرتبه استادی بوده‌اند. 35% از این افراد، وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند. از نظر رشته تحصیلی، علوم پزشکی با 17% در بالاترین و هنر در پایین‌ترین رده به‌لحاظ همکاری با این نشریات  قرار دارد. بیشتر مجلاتی که پژوهشگران ایرانی با آنها همکاری داشته‌اند متعلق به قاره آسیا بوده است. نتیجه‌گیری: حضور پژوهشگران ایرانی در مجلات نامعتبر روندی رو به رشد دارد. معرفی، شناسایی، و ارائه فهرست این مجلات به‌صورت دوره‌ای و مستمر به دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و تأکید بر اهمیت مسئله در جامعه علمی از راه‌های گوناگون امری ضروری به‌نظر می‌رسد؛ زیرا زمینه آشنایی، آگاهی، و استقبال نکردن از این مجلات را فراهم می‌کند. }, keywords_fa = {نشریات نامعتبر علمی,پژوهشگران ایرانی,همکاری با مجلات}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2193.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2193_ad583fbca124c766367d74e1717694e6.pdf} } @article { author = {Rasuli, B. and Kazemi, H. and Alipour-Hafezi, M. and Heidari, E.}, title = {Barriers and Challenges to Develop Online Bookstores in Iran: Viewpoints from Managers}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {107-122}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To study the barriers and challenges impacting development of online bookstores in Iran. Methodology: Through a qualitative approach and Miles and Huberman method for analyzing qualitative data, six managers of major online bookstores have been interviewed. The gathered data were analyzed and coded by MAXQDA software. Then, extracted codes categorized in major themes to address research questions. Results: Barriers and challenges for online bookstore development are fall into four main categories: network infrastructures, cultural issues, general issues of Iranian publishing industry and special issues of online bookstores. Conclusion: Cultural and infrastructural issues are two most vital factors in developing online bookstores.}, keywords = {Electronic commerce,Book distribution,Internet bookselling,Online shops,Publishing industry}, title_fa = {موانع و چالش‌های توسعه فروشگاه‌های برخط کتاب در ایران: دیدگاه مدیران}, abstract_fa = {هدف: شناسایی موانع و چالش‌هایی که بر توسعه فروشگاه‌های برخط کتاب در ایران تأثیرگذار هستند. روش‌شناسی: از رویکرد کیفی و روش "مایلز و هابرمن" در تحلیل داده‌های کیفی استفاده شد. با شش نفر از مدیران بزرگ‌ترین فروشگاه‌های برخط کتاب در ایران مصاحبه شد، مصاحبه‌ها پس از پیاده‌سازی در نرم‌افزار مَکس کیودا تجزیه و تحلیل و کدگذاری و در  زمینه‌های موضوعی گسترده‌تر دسته‌بندی گردید. یافته‌ها: موانع و چالش‌های توسعۀ فروشگاه‌های برخط کتاب در ایران در چهار گروه دسته‌بندی می‌شود. این چهار دسته عبارت‌اند از: زیرساخت‌های شبکه‌ای، مسائل فرهنگی، مسائل عام صنعت نشر در ایران، و مسائلی که خاص فروشگاه‌هاست. نتیجه‌گیری: مسائل زیرساختی و فرهنگی دو رکن اساسی در زمینه توسعه کتاب‌فروشی‌های برخط هستند.}, keywords_fa = {تجارت الکترونیکی,توزیع کتاب,فروش اینترنتی کتاب,فروشگاه‌ برخط,صنعت نشر}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1488.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1488_9f99db02e9f872768b14e67675550b7f.pdf} } @article { author = {Vaziri, E. and Naghshineh, N. and Norouzi Chakoli, A. and Dilmaghani, M. and Tofighi, S.}, title = {Factors Influencing Data Sharing: Literature Review}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {123-139}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To identify factors influencing sharing of research data. Methodology: All scientific papers on factors influencing research data sharing indexed in EBSCO, Science Direct, JSTORE, PubMed, Scopus and WOS were analyzed. Results: The most important factors in data sharing are organization and research sponsors compulsion, organizational support, data management plan, existence of data repositories, data and metadata standards and interoperability, number of publications, work experience, age, altruism, privacy, confidentiality,  national and international requirements, work perceived benefit, informed consent from the participants, motivated mechanisms like citations, academic recognition, more visibility and formal acknowledgment from data providers. Conclusion: Added value of data makes it necessary for stakeholders to provide required infrastructures for research data accessibility. Efficient data curation is the best way to optimize and fund on data.  }, keywords = {Data sharing,Research data,Data sharing accessibility,Scientific outcome}, title_fa = {عوامل مؤثر بر اشتراک‌گذاری داد‌ه‌های پژوهشی: مرور پیشینه‌ها}, abstract_fa = {هدف: شناسایی عوامل و مؤلفه‌های مؤثر بر اشتراک‌گذاری داده‌های پژوهشی. روش‌شناسی: با جستجوی نظام‌مند در پایگاه‌های معتبر علمی ابسکو، ساینس دایرکت، جی‌استور، پابمد، اسکوپوس، وب‌آو ساینس و گوگل اسکالر محتوای کلیه مقالات مرتبط با عوامل مؤثر بر اشتراک‌گذاری داده‌های پژوهشی تحلیل شد. یافته‌‌ها: اجبار سازمان‌ها و حامیان مالی پژوهش‌ها، سیاست ناشران نشریات علمی در اشتراک‌گذاری داده‌های پژوهشی، حمایت سازمانی و طرح مدیریت داده‌ها، وجود واسپارگاه‌ها و استانداردهای داده‌ای و فراداده‌ای و میان‌کنش‌پذیری میان آنها، بهره‌وری علمی، تجربه کاری، سن، نوع‌دوستی، حریم خصوصی، محرمانگی داده‌ها، قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی، کسب رضایت آگاهانه از مشارکت‌کنندگان، مشوق‌ها و مکانیسم‌های انگیزشی، کسب اعتبار حرفه‌ای و دانشگاهی، همکاری و مشارکت علمی و تقدیر و تشکر رسمی از صاحبان داده‌ها از جمله عوامل مؤثر بر اشتراک‌گذاری داده‌های پژوهشی است. نتیجه‌‌گیری: با توجه به ارزش افزوده داده‌ها، ضروری است زیرساخت‌های لازم برای توسعه و استفاده هرچه مؤثرتر از داده‌های پژوهشی از سوی ذی‌نفعان این حوزه فراهم شود. سازماندهی مؤثر داده‌ها بهترین راه بهینه‌سازی و سرمایه‌گذاری بر روی آنهاست. }, keywords_fa = {داده‌های پژوهشی,اشتراک‌گذاری,دسترس‌پذیری,اشتراک داده}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1470.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1470_4c903a2a327575d6c575340bf6b9ad60.pdf} } @article { author = {Alvankar, E.}, title = {Lived Experience of Museum Professionals Encountering With Information Needs of Users}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {141-159}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To study lived experience of professionals, their attitudes and the way they encounter with user’s information needs. Methodology: The phenomenological method is used to study professionals’ experiences as a phenomenon. The semi-structured interviews conducted with six selected museum professionals, then thematic analysis and interpretation were used. The professionals’ lived experiences encountering with information needs begin with a description of their attitude toward the nature of museum regarding two aspects of knowledge and communication. Then encountering with users’ information needs is categorized according to three types of users: “general”, “special” and “children”. Results: Different attitudes with social, psychological, historical and art dimensions are taken toward "general users” according to professionals’ expertise and disciplines. Answering “Special” users’ needs is determined by the size and facilities of the museum. Information needs and services for “children” is explained by deep experiences of international dolls museum. Conclusion: Museums can increase visitors’ knowledge through answering their information needs or arousing questions. This knowledge is developed by looking and touching museum objects and being present in museum atmosphere and cannot be measured. However, users’ lived experiences and attitudes will reveal such knowledge.}, keywords = {Lived experience,Information environment,Information need,Exploratory knowledge}, title_fa = {تجربه زیسته حرفه‏‌مندان موزه‌‏ها در مواجهه با نیازهای اطلاعاتی کاربران}, abstract_fa = {هدف: مطالعه تجربه زیسته حرفه‏‌مندان، شناخت نگرش و چگونگی مواجهه آنان با این نوع نیاز. رو‌ش‌شناسی: برای شناخت تجربه حرفه‏‌مندان به‌عنوان پدیدار، از روش پدیدارشناسی استفاده شد و بعد از انجام مصاحبه نیمه‏‌ساختاریافته با شش نفر از افراد منتخب، متناسب با رویکرد کیفی پدیدارشناسانه، نتایج تحلیل و تفسیر شده است. تجربه زیسته حرفه‏‌مندان در مواجهه با نیاز اطلاعاتی در اولین گام با توصیف نگرش آنان درباره ماهیت موزه از دو جنبه دانش‏‌شناسی و ارتباط‌‌‌‌شناسی‏ آغاز شد. سپس مواجهه با نیاز اطلاعاتی مخاطب بر اساس انواع مخاطبان در سه دسته عام، خاص، و کودک قرار گرفت. یافته‌‏ها: انواع مواجهه با مخاطب عام، متناسب با تخصص و رشته تحصیلی حرفه‌‏مندان دارای ابعاد جامعه‏‌شناختی، روا‌نشناختی، تاریخی و هنری است. در مواجهه با مخاطب خاص، بسته به اندازه موزه، برنامه‏ پاسخ‏گویی به درخواست‏‌ها معیّن می‏‌شود. در این مقاله نگرش به نیازهای اطلاعاتی ویژه کودکان در قالب تجربه عمیق موزه عروسک‏‌های ملل توصیف و تبیین شده است. نتیجه‏‌گیری: کارکرد موزه‌ها با پاسخ به نیاز اطلاعاتی یا اساساً با ایجاد پرسش و برانگیختن نیاز اطلاعاتی منجر به افزایش دانش مخاطب می‌شود. این دانش همان تأثیر ژرفی است که مشاهده اشیای موزه‌ای، تماس و لمس آنها، و محیط و فضای موزه بر بازدیدکننده می‌گذارد. این دانش قابل اندازه‌گیری نیست ولی می‌توان آن را از تجربه زیسته و تعمق در نگرش مراجعان شناسایی کرد.}, keywords_fa = {تجربه زیسته,موزه,محیط اطلاعاتی,نیاز اطلاعاتی,دانش اکتشافی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2196.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2196_85dd0038503648715740aa0128269d1e.pdf} } @article { author = {Hosseini, E. and Baradar, R.}, title = {Interdisciplinary Interactions in Cybernetics}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {161-175}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: Surveying the interdisciplinary interactions in cybernetics through investigating papers in WOS dates between 1986 and 2015 and visualizing and analysis of the scientific mapping. Methodology: Using scientometrics approach, “Cybernetic*” keyword is searched as title or subject in WOS.Additionally, Pajak software is used to identify related subjects to cybernetics through designing scientific map using science overlay mapping. Also, mapping word co-occurrence of citation network of superior citing categories is done using V.O.S. Viewer. Results:  Cybernetics includes of 3 main clusters and 8 subject fields of computer science, management, engineering, electronic engineering, neuroscience, social sciences, physics, biology technology. Computer science is a core field having 7 groups and the strongest with highest impact among other disciplines. Management, computer science and artificial intelligence as well as electronic and electrical engineering are the most citing subjective categories. Two words of “system” and “approach” are the most used words in cybernetic literature. Conclusion: The Cybernetics structure of 8 fields and 49 nodes reflects the fruitfulness of its network and wide area of interdisciplinary relationships. That is important for science policymakers to recognize new research trends.}, keywords = {Cybernetic,Science overlay mapping,Co-occurrence network,Interdisciplinary interactions,Scientific mapping}, title_fa = {مطالعه تعاملات میان‌رشته‌ای حوزه سیبرنتیک}, abstract_fa = {هدف: بررسی تعاملات میان‌رشته‌ای حوزه سیبرنتیک در پایگاه وب علوم در سال‌های 1986-2015 و ترسیم و تحلیل نقشه علمی آن. روش‌شناسی: با استفاده ازفنون علم‌سنجی کلیدواژه سیبرنتیک در دو فیلد عنوان یا موضوع در وب علوم جستجو شد. شناسایی حوزه‌های موضوعی دخیل در تولیدات علمی سیبرنتیک با ترسیم نقشه علمی به‌شیوه "نگاشت لایه‌ای علم" با نرم‌افزار پاژک و بررسی شبکه‌های استنادی حوزه‌های موضوعی استنادکننده با ترسیم شبکه هم‌رخدادی واژگان با استفاده از نرم‌افزار وی.او.اس.ویوئر انجام شد. یافته‌ها: حوزه سیبرنتیک از سه خوشه اصلی شامل هشت حوزه علوم رایانه، مدیریت، مهندسی، مهندسی برق، علوم عصبی، علوم اجتماعی، فیزیک، فناوری زیستی تشکیل شده است. علوم رایانه با 7 گروه نقش مرکزی دارد و دارای قوی‌ترین و بیشترین تأثیر در میان حوزه‌هاست. سه حوزه مدیریت، علوم رایانه و هوش مصنوعی،  مهندسی برق و الکترونیک بیشترین حوزه‌های موضوعی استنادکننده هستند. دو واژه "سیستم" و "رویکرد" از پر کاربردترین واژگان این حوزه به‌شمار می‌روند. نتیجه‌گیری: ساختار فکری حوزه سیبرنتیک با 8 حوزه اصلی و 49 گره وابسته حاکی از غنی بودن شبکه اطلاعاتی و گستردگی روابط میان‌رشته‌ای آن است. این نکته در سیاست‌گذاری‌های علمی و شناسایی روندهای جدید پژوهشی مفید خواهد بود.}, keywords_fa = {سیبرنتیک,نگاشت لایه‌ای علم,شبکه هم‌رخدادی,تعاملات میان‌رشته‌ای,نقشه علمی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1489.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1489_2dab97f95e611d05b53fffe3e6b90f87.pdf} } @article { author = {Pasyar, Parisa}, title = {Report}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {177-183}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {گزارش: حالا دیگر هم جهانیان می‌دانند و هم نسل آینده: گزارشی از حضور کتابخانه ملی ایران در نشست کتابخانه‌ها در زمان بحران (ایفلا: لهستان: 2017)}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2244.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2244_e548d3c34c66cc4cf2e63eda08714beb.pdf} }