@article { author = {Biranvand, A. and Sharif Moghaddam, H.}, title = {Online Public Access Catalogs (OPACs): Expectations and Suggestions}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {1}, pages = {6-24}, year = {2012}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: This research aimed to identify the features expected in library OPACs so that users have access to required resources without having to refer to supplementary websites.Design/Methodology / Approach: This research used text analysis.Findings: Despite the chronological precedence of the creation of library catalogues compared with the creation of search engines and digital bookstores, today we can see that library catalogues have dropped behind their main competitors, namely search engines. Recent studies show that online public access catalogs (OPACs) are used less than internet search engines. So some changes should be made in information services to compensate for the shortcomings of library OPACs in comparison with general search engines like Google or digital bookstores such as Amazon.Conclusions: The main expectation of a user is maximum benefit and minimum confusion while using a library OPAC, but this expectation has not yet been properly realized. Librarians should focus on making OPACs more attractive and efficient and if using them is not easier than their competitors, at least they should be as easy as them and the role of libraries should be highlighted as custodians of information through history.}, keywords = {Online Public Access Catalog (OPAC),Internet,library user,Librarian}, title_fa = {اُپک‌ها: انتظارات و پیشنهادات}, abstract_fa = {هدف: هدف از ارائه این مقاله، شناخت و پیاده­سازی ویژگی­های مورد انتظار در اُپک­های کتابخانه­ای است، تا به کاربران خود این امکان را بدهند که بدون به مراجعه به سایت­های اینترنتی، به منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. روش/ رویکرد پژوهش: تحلیل متون یافته­ها: با وجود تقدم زمانی در ایجاد فهرست­های کتابخانه­ای نسبت به موتورهای جست­وجو و کتابفروشی­های اینترنتی، امروزه شاهد عقب­ماندگی مشهود این فهرست­ها  نسبت به رقبای جدی آنها یعنی موتورهای جست­وجوی اینترنتی هستیم. تحقیقات اخیر نشان می­دهد که استفاده از فهرست­های عمومی پیوسته (اُپک ها)،  نسبت به موتورهای جست­وجوی اینترنتی از استقبال کمتری برخوردارند. بنابراین باید در سرویس­های اطلاعاتی تغییراتی را اعمال و عقب­ماندگی اُپک­های کتابخانه­ای را نسبت به موتورهای جست­وجوی عمومی اینترنتی مانند گوگل و یا کتابفروشی­هایی چون آمازون، جبران کرد. نتیجه­گیری: انتظارات یک کاربر در هنگام استفاده از اُپک یک کتابخانه، بهره­مندی حداکثری و سردرگمی حداقلی است. در­واقع این انتظار تا امروز به­صورت کامل و مورد انتظار محقق نشده است. جامعه کتابداری باید این هدف را برای خود ترسیم کند که اُپک باید جذاب و کارآمد باشد و اگر استفاده از آن آسان­تر از سایر رقبا نیست، حداقل به سهولت آنها باشد و از نقش کتابخانه­ها به­عنوان متولیان اطلاع­رسانی در طول تاریخ دفاع شود.}, keywords_fa = {Online Public Access Catalog (OPAC),Internet,library user,Librarian}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_123.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_123_be1bdd4b3cf69d3f47c19912c75670c0.pdf} } @article { author = {Dokht Esmati, M. and Hamdollah Zadeh, F.}, title = {Evaluation of “Saraye Ahle Qalam” Educational Workshops in the Twenty-Second Tehran International Book Fair}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {1}, pages = {26-36}, year = {2012}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: This research evaluates the quality of the “Saraye Ahle Qalam” educational workshops held at the twenty-second Tehran International Book Fair.Design/Methodology/Approach: The applied research method was a descriptive-survey and the information gathering tool was a questionnaire which was randomly presented to 284 people participating in different educational workshops.Findings: This research showed that the majority of participants in workshops were satisfied with notification periods, workshop staging, selected topics and teaching quality. Although the workshop participants asked for better physical set-up (chair arrangement, lighting and slides), more time allocated to workshops and wider publicity in the coming years, the overall evaluation of the workshops indicates that the participants were relatively satisfied with all of them.}, keywords = {Evaluation,educational workshops,Tehran International Book Fair,Saraye Ahle Qalam,Karnameh Nashr,Iran Book House,Iranian Library and Information Science Association}, title_fa = {ارزیابی کارگاه‌های آموزشی سرای اهل قلم در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران}, abstract_fa = {هدف:. کارگاه‌های آموزشی سرای اهل قلم کارنامه نشر در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ارزیابی شده است. روش/رویکرد پژوهش: روش پژوهش، پیمایشی - توصیفی و ابزار پژوهش پرسشنامه است که بین 284 نفر از شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های مختلف به­صورت تصادفی توزیع شده است. یافته­ها: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که اکثریت افراد شرکت‌کننده در کارگاه‌ها از  اطلاع‌رسانی و نحوه برگزاری کارگاه، انتخاب موضوعات و نحوه تدریس مدرسین رضایت داشته‌اند. اگرچه مخاطبین خواستار فضای فیزیکی مناسب‌تر (چیدمان صندلی، نور مناسب و خوانایی اسلایدها) و درنظر گرفتن وقت بیشتر برای کارگاه‌ها و اطلاع‌رسانی در سطحی وسیع­تر در سال‌های آتی هستند، اما به­طور­کلی ارزیابی کارگاه‌ها نشان‌دهنده این است که شرکت‌کنندگان از تمامی کارگاه‌های برگزار شده، رضایت نسبی داشته‌اند. نتیجه­گیری: : نتایج پژوهش نشان داد که برگزاری کارگاه‌ها رضایت مراجعان را به همراه داشته است.  اگرچه  مخاطبین خواستار  فضای فیزیکی مناسب‌تر (چیدمان صندلی، نور مناسب و خوانایی اسلایدها) و درنظر گرفتن وقت بیشتر برای کارگاه‌ها و اطلاع‌رسانی در سطحی وسیع­تر در سال‌های آتی هستند، اما به طورکلی ارزیابی کارگاه‌ها نشان‌دهنده این است که شرکت‌کنندگان از تمامی کارگاه‌های برگزار شده رضایت نسبی داشته‌اند.}, keywords_fa = {Evaluation,educational workshops,Tehran International Book Fair,Saraye Ahle Qalam,Karnameh Nashr,Iran Book House,Iranian Library and Information Science Association}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_126.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_126_7bd913bde700c93dc28260d9a95bad85.pdf} } @article { author = {Hasanzadeh, E. and Neshat, N.}, title = {Using Two Integrated Approaches for the Evaluation of Organizational Performance Excellence Case Study: the National Library and Archives of Iran}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {1}, pages = {38-56}, year = {2012}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The EFQM (European Foundation for Quality Management) excellence model, as a basic framework for evaluation and improvement of organizations, indicates some of the enduring advantages that a leading organization should achieve. Considering the position of the National Library and Archives of Iran (NLAI) and the type of services it offers, the NLAI needs a comprehensive scientific survey taking into consideration the EFQM model. So, the current research aims to evaluate the level of excellence of NLAI performance using two integrated approaches of the EFQM excellence model.Design/Methodology/Approach: The current research uses descriptive and analytical survey methods. The study population consists of top and middle managers of the NLAI. Data was gathered through two approaches proposed by the EFQM: a standard 90-item questionnaire appropriate for NLAI conditions plus a (consensus) workshop.Findings: The findings obtained by descriptive statistics show that the mean of the self-assessment of the NLAI performance based on nine criteria of the EFQM excellence model is as follows: leadership, 56 out of 100; policy and strategy, 34 out of 80; staff, 52 out of 90; partnership and resources, 62 out of 90; processes, 41 out of 140; user/client results, 80 out of 200; staff results, 40 out of 90; society, results 31 out of 60; performance key results, 96 out of 150. Finally, the total number of points obtained by the NLAI based on the nine criteria of the EFQM excellence model is 492 out of 1000.Conclusion: The findings derived from the two approaches, i.e. questionnaire and workshop (consensus), showed that the criteria of policy and strategy, partnership and resources, staff and leadership are the strong points of the NLAI. Also, the criteria of processes, user/client results, staff results, society results, and performance key results are the areas which need improvement. These descriptive statistical findings, obtained though the questionnaire and workshop, show the strengths and areas for improvement in the NLAI. This research proves that using two approaches – the questionnaire and workshop - simultaneously suits Iranian organizations in general and libraries in particular.}, keywords = {National Library & Archives of I.R. of Iran,EFQM Excellence Model,self-assessment,organizational excellence}, title_fa = {استفاده از دو رویکرد تلفیقی در سنجش سرآمدی عملکرد سازمانی مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران}, abstract_fa = {هدف: مدل سرآمدی(European foundation for quality management)  EFQM به­عنوان چارچوبی اولیه برای ارزیابی و بهبود سازمان­ها، نشان­دهنده مزیت­های پایداری است که یک سازمان سرآمد باید به آنها دست یابد. سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران نیز با توجه به جایگاه و نوع وظایف و خدماتی که ارائه می­دهد، از این منظر نیازمند بررسی همه­جانبه علمی است. بدین لحاظ، هدف پژوهش حاضر سنجش سرآمدی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی با استفاده از دو رویکرد تلفیقی مدل تعالی EFQM است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری، تمامی مدیران رده میانی و رده بالای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هستند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه استاندارد 90 سؤالی، متناسب­ با شرایط سازمان اسناد و کتابخانه ملی به همراه کارگاه (اجماع نظر) بوده است. داده­های جمع­آوری شده با توجه به اهداف، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: یافته­های حاصل از آمارهای توصیفی پژوهش نشان می­دهد که میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بُعد رهبری، 56 امتیاز از مجموع 100 امتیاز؛ در بُعد خط­مشی و استراتژی، 34 از مجموع80 امتیاز؛ در بُعد کارکنان، 52 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد شراکت­ها و منابع، 62 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد فرآیندها، 41 از مجموع 140 امتیاز؛ در بُعد نتایج کاربر/ مشتری، 80 از مجموع 200 امتیاز؛ در بُعد نتایج کارکنان، 40 از مجموع 90 امتیاز، در بُعد نتایج جامعه، 31 از مجموع 60 امتیاز؛ و در بُعد نتایج کلیدی عملکرد،  96 از مجموع 150 امتیاز بود. سرانجام باتوجه به سرجمع امتیازهای داده شده به 9 معیار اصلی مدل سرآمدی،  امتیاز سازمان اسناد و کتابخانه ملی 492  از 1000 امتیاز به­دست آمد. نتیجه­گیری: برآیند یافته­های حاصل از دو رویکرد پرسشنامه و کارگاه (اجماع) در این پژوهش، مشخص می­کند که معیارهای خط­مشی و استراتژی، شراکت­ها و منابع، منابع انسانی و رهبری به ترتیب از نقاط قوت سازمان به­شمار می­آیند و معیارهای فرآیندها، نتایج مشتری/ کاربر، نتایج منابع انسانی، نتایج جامعه، و نتایج کلیدی عملکرد نیز به­ترتیب از حوزه­های نیازمند بهبود سازمان به­شمار می­روند. بر این اساس، همان­طور که نقاط قوت و حوزه­های نیازمند بهبود حاصل از یافته­های آمارهای توصیفی پرسشنامه و کارگاه (اجماع) نشان می­دهند، می­توان گفت یافته­های آماره­های توصیفی پرسشنامه، این نقاط را به­طور کلی و نتایج کارگاه را به­طور جزئی مشخص می­کنند. بنابراین، این پژوهش مناسب بودن به­کارگیری همزمان دو رویکرد پرسشنامه و کارگاه را برای سازمان­های ایرانی به­ویژه کتابخانه­ها تأیید می­کند.}, keywords_fa = {National Library & Archives of I.R. of Iran,EFQM Excellence Model,self-assessment,organizational excellence}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_127.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_127_34a2fdc8edb3d061c705987b219b30e0.pdf} } @article { author = {Erfanmanesh, M. and Didegah, F.}, title = {Researchers’ and Faculty Members’ Research Anxiety and its Causes: Literature Review}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {1}, pages = {58-72}, year = {2012}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: This study described the issue of research anxiety as one of the most common anxiety factors and a barrier to research and science production in educational settings. It also focuses on the factors that provoke and increase this anxiety and explains experts’ advices on the methods of controlling and reducing it.Design/Methodology /Approach: Literature review and analysis.Findings: According to the findings of this study, factors like personal characteristics of researchers and faculty members, their research skills and the atmosphere of their scientific and academic environments can be influential in the amount of research anxiety experienced. On the other hand, factors such as proficiency in research methods, mathematics and statistics; computer, Internet and library literacy; financial and organizational support; and skills in stress management and time management can reduce the amount of anxiety and increase the quantity and quality of scientific research.Conclusions: Reviewing and identifying the barriers to research activities including research anxiety may help researchers to improve their researches quantitatively and qualitatively}, keywords = {research anxiety,Science production,Library anxiety,library research anxiety,Faculty members,Researchers}, title_fa = {اضطراب پژوهش و دلایل بروز آن در پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها: بررسی متون}, abstract_fa = {هدف: اضطراب پژوهش به­عنوان یکی از شایع­ترین عوامل اضطراب­زا و موانع پژوهش و تولید علم در محیط­های آموزشی معرفی و عوامل مؤثر بر ایجاد، افزایش و توصیه­های صاحب­نظران را برای مهار و کاهش آن، توضیح داده است. روش/ رویکرد پژوهش: بررسی و تحلیل ادبیات یافته­ها: عواملی مانند ویژگی‌های شخصی پژوهشگران و اعضای هیئت علمی، مهارت‌های پژوهشی آنها و جو حاکم بر محیط‌های علمی و دانشگاهی، می­تواند بر میزان اضطراب پژوهشی آنها تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر عواملی مانند مهارت در روش­های تحقیق و پژوهش، مهارت در ریاضیات و آمار، سواد رایانه­ای، اینترنتی و کتابخانه­ای، حمایت­های مالی و سازمانی، مهارت­های مدیریت اضطراب و مدیریت زمان می‌توانند در کاهش میزان اضطراب پژوهش و افزایش کمیّت و کیفیت تولیدات علمی مؤثر واقع شوند. نتیجه­گیری: بررسی و شناسایی عوامل بازدارنده فعالیت­های پژوهشی از جمله اضطراب پژوهش، می­تواند راهگشای رشد کمّی و کیفی تولیدات علمی پژوهشگران کشور باشد.}, keywords_fa = {research anxiety,Science production,Library anxiety,library research anxiety,Faculty members,Researchers}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_129.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_129_c6a5b3406086125fa3ed0ad08cb03b8b.pdf} } @article { author = {Hashempour, L. and Ghaebi, A. and Rezaei Sharifabadi, S.}, title = {An Investigation of Knowledge Management Infrastructures in the National Library and Archives of Iran}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {1}, pages = {74-88}, year = {2012}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: This research aimed to investigate the current status of the National Library and Archives of Iran in terms of necessary knowledge management infrastructures including experts, processes and technology.Design/Methodology /Approach: The research data was gathered using a researcher-designed questionnaire. The questionnaire contained four parts including demographic characteristics, people, processes and technology as knowledge management infrastructures. The research universe included 108 out of 150 experts in the National Library and Archives of Iran working in the four sections of acquisition, organization, information and education & research. They were selected without sampling.Findings: This research showed that experts as a knowledge management infrastructure are qualified enough, while the situation of processes was inappropriate and the situation of technology was unknown. Inspecting the presence or absence of a significant correlation among the three infrastructures proved that there is a significant correlation among all three of them.Conclusion: The investigations into knowledge management infrastructures in the National Library of Iran show some factors effective in improving its efficiency, meeting its commitments, increasing transparency of library functions and purposes and increasing the knowledge of its staff about their duties. Based on these factors, this study suggests some strategies for the National Library and Archives of Iran and for further research in this field, including: deciding upon the knowledge manager and the innovation director, forming knowledge teams, designing the library knowledge plan, personal management, determining the system of reward and pay according to the knowledge of staff, and receiving comments and feedbacks from users.}, keywords = {knowledge management,knowledge management infrastructures,National library of Iran,National Library and Archives of I.R. Iran}, title_fa = {بررسی زیرساخت‌های مدیریت دانش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {هدف: هدف شناسایی وضعیت موجود کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از نظر دارا بودن زیرساخت­های مدیریت دانش شامل افراد، فرآیندها و فناوری است. روش/ رویکرد پژوهش: داده­ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است که 108 نفز از 150 کارشناس سازمان درچهار بخش فراهم­آوری، سازماندهی، اطلاع­رسانی و آموزش و پژوهش بدون نمونه­گیری پر کرده­اند.  یافته­ها: زیرساخت افراد در وضعیت مناسب، زیرساخت فرآیندها در وضعیت نامناسب و زیرساخت فناوری در وضعیت نامشخصی از نظر مناسب یا نامناسب بودن قرار دارد. با بررسی وجود یا عدم وجود همبستگی معنادار میان زیرساخت­ها، مشخص شد که میان هر سه زیرساخت با یکدیگر همبستگی معنادار وجود دارد. نتیجه­گیری: با بررسی زیرساخت­های مدیریت دانش در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، به­منظور افزایش کارآیی کتابخانه ملی در انجام تعهد قانونی و وظایف خود، افزایش شفاف­سازی اهداف و جریان­های کاری کتابخانه، افزایش شناخت کارکنان و وظایفشان توسط کتابخانه ملی، پیشنهاد­هایی برای سازمان و پژوهش­های آتی ارائه شده است که عبارتند از: تعیین مدیر دانش، تعیین مدیر نوآوری، تشکیل تیم­های دانش، طراحی نقشه دانش کتابخانه، مدیریت شخصی، پیش­بینی نظام پاداش و دستمزد براساس دانش، دریافت نظر کاربران و بازخورد حاصل از آن.}, keywords_fa = {knowledge management,knowledge management infrastructures,National library of Iran,National Library and Archives of I.R. Iran}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_130.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_130_7db0d95347d27b012d3ea8576c2a8320.pdf} } @article { author = {Mahboob, S. and Hasanzadeh, M.}, title = {Expressing Information Need}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {1}, pages = {90-111}, year = {2012}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The expression of information need is the first link between the information needs of users and the content of information systems. Users express their information needs to the information system through a variety of symbolic processing systems and methods of expression. Eventually the information system can present a final answer to the user’s needs through matching what is presented as a question with the available documents and resources. The purpose of this research is to describe various aspects of information needs.Design/Methodology/Approach: The present research initially summarized and described the subject of information needs, different types of it and factors affecting it, through reviewing different texts. Then concepts like expression and thought, the interaction between them and the methods of symbolic processing were studied. Moreover this study then explored the subject of expression of information needs, types of questions and issues raised about information systems related to the expression of information needs and the methods of expressing this need. Accordingly, the patterns of information seeking in which the expression of information need is referred to as a component of the model, are reviewed.Conclusions: This research presents linguistic and psychological as well as some approaches towards storage and retrieval systems for research in the field of information needs, with an emphasis on Persian. These approaches can trigger new research in Library and Information Science in Iran.}, keywords = {expression of information need,expression,information needs,symbolic processing,information seeking patterns,thought and expression}, title_fa = {بیان نیاز اطلاعاتی}, abstract_fa = {هدف: بیان نیاز اطلاعاتی اولین حلقه ارتباطی بین نیاز اطلاعاتی کاربر و محتوای نظام اطلاعاتی است. کاربر با استفاده از انواع نظام­های پردازش نمادین و شیوه­های بیان، نیاز اطلاعاتی خود را با نظام اطلاعاتی درمیان می‌گذارد. درنهایت نظام اطلاعاتی با تطبیق آنچه به­عنوان پرسش ارائه شده است با مدارک و منابع موجود، پاسخی نهایی را به کاربر ارائه می‌کند. بر این اساس، هدف این مقاله تشریح وجوه مختلف بیان نیاز اطلاعاتی است. روش/ رویکرد پژوهش: با بررسی متون مختلف، ابتدا نیاز اطلاعاتی، انواع آن و عوامل مؤثر بر آن به­صورت خلاصه تشریح شده است؛ سپس مقولاتی مانند بیان و اندیشه رابطه متقابل آنها با یکدیگر و شیوه‌های پردازش نمادین را مورد بررسی قرار می‌دهد. در ادامه بیان نیاز اطلاعاتی، انواع پرسش و مسائلی پیرامون نظام­های اطلاعاتی در ارتباط با بیان نیاز اطلاعاتی و شیوه‌های بیان آن مورد کاوش قرار می‌گیرد و به الگوهای اطلاع‌یابی که در آنها به بیان نیاز اطلاعاتی به­عنوان یک جزء از الگو اشاره شده است، نظری می‌شود. نتیجه­گیری: درنهایت این مقاله رهیافت‌هایی نظیر زبان­شناختی، روان­شناختی و نظام­های ذخیره و بازیابی برای  پژوهش در حوزه نیاز اطلاعاتی، با تاکید بر زبان فارسی ارائه را می‌کند که می‌تواند آغازگر پژوهش‌های نو در کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران باشد.}, keywords_fa = {expression of information need,expression,information needs,symbolic processing,information seeking patterns,thought and expression}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_131.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_131_4ec1cf9291572f74d3588cefbbbf67ad.pdf} } @article { author = {Vazirpour Keshmiri, M. and Sedehi, M. and Saberi, M.}, title = {Content Analysis of Abstracts of Theses Presented by the Library and Information Science Postgraduate Students at Islamic Azad university, Tehran North Branch and Science & Research Branch, 2001- 2007}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {1}, pages = {112-128}, year = {2012}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: This research aimed to conduct content analysis of the theses abstracts of library and information science (LIS) postgraduate students’ work completed at the Tehran North Branch and Science and Research Branch of the Islamic Azad University.Design/Methodology/Approach: The research method was content analysis and the information gathering tool was a checklist. The study population contained all the Farsi abstracts of postgraduate students’ theses in LIS at Tehran North Branch and Science and Research Branch of the Islamic Azad University during a seven-year period (from the beginning of 2001 to the end of 2007), among which 156 theses were finally selected through random sampling.Findings: The findings of this research show that most of the theses were done in 2007 at the Science and Research Branch. Most of the theses used surveys and benefited from questionnaires as their information gathering tool.Conclusion: The results of this research show that the subjects of the theses studied are mostly in Information Technology and Information Communication and the least attractive subject of these theses is Management.}, keywords = {Content Analysis,abstract,theses,Islamic Azad University Tehran North Branch,Islamic Azad University Science & Research Branch,library and information science (LIS)}, title_fa = {تحلیل محتوای چکیده پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات از سال 1380- 1386}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر، با هدف تحلیل محتوای چکیده پایان­نامه­های کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات انجام گرفته است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش، تحلیل محتوا، و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهه وارسی است. جامعه مورد مطالعه، چکیده­های فارسی پایان­نامه­های کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات، از ابتدای سال 1380 تا پایان سال 1386 است که از میان پایان­نامه­های موجود، 156 عنوان به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شده است. یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که بیشترین تعداد پایان­نامه­ها مربوط به سال 86 و دانشگاه علوم و تحقیقات است. از لحاظ روش­شناسی پژوهش، بیشتر پایان­نامه­ها از روش پیمایشی استفاده کرده­اند و ابزار گردآوری اطلاعات در بیشتر آنها پرسشنامه بوده است. نتیجه­گیری: نتایج پژوهش نشان داد که گرایش موضوعی غالب در چکیده پایان­نامه­های مورد بررسی، مربوط به موضوع فناوری اطلاعات و ارتباط اطلاعاتی، و ضعیف­ترین گرایش مربوط به مقوله موضوعی مدیریت است.}, keywords_fa = {Content Analysis,abstract,theses,Islamic Azad University Tehran North Branch,Islamic Azad University Science & Research Branch,library and information science (LIS)}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_133.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_133_86b5e0054d9c79970f5d52432ab715ea.pdf} } @article { author = {Mohammadi, F. and Bozorgi, A.}, title = {Virtual Reference Services of the National Library and Archives of Iran: Qualitative Evaluation}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {1}, pages = {130-147}, year = {2012}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: This research aimed at qualitatively evaluating the virtual reference services of the National Library and Archives of I.R of Iran (NLAI). To do so the following were assessed: sociological characteristics, information seeking behavior and the extent to which users of virtual reference services are satisfied with them.Design/Methodology/Approach: The research was done in two stages. In the first stage content analysis was done on virtual reference webforms. The methodology applied in the second stage was to survey the extent to which users of virtual reference services were satisfied with the services as measured through electronic questionnaires. The study population contains 1,825 webforms received over a year among which 317 web forms were selected via systematic random sampling according to Morgan's table.Findings: This research illustrates that 52.05 percent of the users of these services are women and 47.95 percent are men. Most of the users have higher education and research questions are the kinds of the questions mostly asked (42.14%). Users were very much satisfied with the virtual reference services, as approximately 70% of the users have benefited from these services more than once. The most important factor affecting users’ satisfaction was the comprehensiveness of the responses with the average score of 3.58. Users prefer to use virtual reference services via E-mail (50.20%) and online chat (38.34%). More than 90% of users mentioned that virtual reference services must be provided in Iran's National Library.Conclusions: According to the findings of this research the factors which affect users’ satisfaction comprise the amount of provided information and the speed of response. Therefore, in order to increase the quality of virtual reference services, this research suggests creating participatory virtual reference services at a national level, applying email and online chat.}, keywords = {virtual reference services,National Library and Archives of I.R of Iran (NLAI),qualitative evaluation,digital reference services}, title_fa = {خدمات مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: ارزیابی کیفی}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفی خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی ایران است. مؤلفه­های جمعیت­شناختی، رفتار اطلاع­یابی و رضایت کاربران از خدمات مرجع مجازی، بررسی شده است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش در دو مرحله انجام شده است. مرحله اول به تحلیل محتوای وب­فرم­های مرجع مجازی پرداخته و مرحله دوم به روش پیمایشی میزان رضایت کاربران را از طریق پرسشنامه الکترونیکی مورد بررسی قرار داده است. جامعه پژوهش حاضر 1825 وب­فرم دریافت شده طی یک سال است که از میان آنها مطابق جدول مورگان 317 وب­فرم به روش نمونه­گیری تصادفی نظام­مند 6 تایی انتخاب شده است. یافته­ها: بیشتر جامعه استفاده­کننده از این خدمات را زنان (05/52 درصد) تشکیل می دهند. اکثر کاربران دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و پرسش­های پژوهشی (14/42 درصد) بیشترین نوع پرسش­های مطرح شده را تشکیل ­داده است.میزان رضایت کاربران از پاسخ ارائه شده در حد زیاد بود و  نزدیک به 70 درصد آنان بیش از یک بار از این خدمات استفاده کرده­اند. مهم­ترین عامل مؤثر بررضایت­مندی، جامعیت پاسخ با میانگین امتیاز 58/3 است. دریافت خدمات از طریق پست الکترونیکی (20/50 درصد) و گفت­وگوی پیوسته(34/38 درصد)، روش­های مورد انتظار کاربران برای دریافت خدمات مرجع مجازی است. بیش از 90 درصد کاربران، ضرورت ارائه این خدمات در کتابخانه ملی را در حد بسیار زیاد و زیاد ارزیابی کرده­اند. نتیجه­گیری: عامل مؤثر بر رضایت­مندی کاربران حجم اطلاعات ارائه شده وسرعت پاسخ­گویی است. از این رو برای افزایش کیفیت این خدمات، راه­اندازی خدمات مرجع مجازی مشارکتی در سطح ملی بر پایه پست الکترونیکی و گفت­وگوی پیوسته پیشنهاد شده است.  }, keywords_fa = {virtual reference services,National Library and Archives of I.R of Iran (NLAI),qualitative evaluation,digital reference services}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_134.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_134_cf81cb04ef41d3a76d05936a4bbce473.pdf} } @article { author = {Soheili, F. and Danesh, F. and Fattahi, R.}, title = {A Survey about the Application of Webometrics in Scholarly Communications}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {1}, pages = {148-163}, year = {2012}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: Nowadays the Web has turned to a significant means for communication and both formal and informal collaboration among researchers, it is also accessible to others. The number of sources available on the Web in various fields is multiplying annually. This matter naturally leads researchers to pay greater attention to Web research in which the extent of the real use of Web pages is a principal factor. Following widespread Web research conducted since the mid-1990s, many new and varied terms related to the present aspects of the Web have been created and introduced by a variety of people. This research aims to study the role of Webometrics in studying various aspects of the Web and to discuss the different practical applications of Webometrics.Design/Methodology/Approach: While reviewing different resources, the present research has studied 11 applications of Webometrics and presented the results of each application separately.Findings: Investigations indicate that Webometrics experts are able to investigate and study the complex environment of the Web. Webometrics can aid the assessment of scholarly communications and the activities of researchers and others, by applying Webometrics methods and formulae and also by the help of special instructions. Webometrics shares similarities with Bibliometrics and Scientometrics but Webometrics studies are not a mere measurement of these studies and differ markedly from them. Factors like the dynamic nature of the Web and the complexities of search engines - which are the principal data collection tools for Webometrics studies - and also the Invisible Web, the instability of web sources, etc. illustrate the wide differences between Webometrics and Bibliometric and Scientometric studies. Webometrics studies face more difficulties in comparison with Bibliometric and Scientometric studies.}, keywords = {webometrics,scholarly communications,links analysis,Web Impact Factor (WIF),visibility}, title_fa = {کاربردهای وب‌سنجی در سنجش ارتباطات علمی}, abstract_fa = {هدف: امروزه وب ابزار مهمی برای ارتباطات و همکارهای رسمی و غیررسمی میان پژوهشگران، و برای سایر افراد نیز قابل دسترس است. تعداد منابع مختلف موجود در وب هر سال چند برابر، و این امر منجر به توجه بیشتر به سمت پژوهش می­شود. میزان استفاده واقعی از صفحات وب عامل مهمی در پژوهش­های وب است. طبق پژوهش­های وبی گسترده­ای که از اواسط دهه 1990 انجام گرفته­اند، اصطلاحات جدید و متفاوتی برای ارائه جنبه­های گوناگون وب به­وجود آمده و توسط افراد مختلفی ارائه شده­اند. هدف این پژوهش بررسی نقش وب­سنجی در بررسی جنبه­های مختلف وب است و کاربردهای عملی مختلف وب­سنجی را مورد بحث قرار می­دهد. روش/ رویکرد پژوهش: در این پژوهش با مرور منابع، یازده کاربرد وب­سنجی بررسی شده و نتایج هر کاربرد را به­صورت مجزا ارائه کرده است. یافته­ها: بررسی­ها نشان داد که متخصصان وب­سنجی قادرند تا این محیط پیچیده را مطالعه و بررسی کنند. وب­سنجی به ارزیابی عملکردها و ارتباطات علمی پژوهشگران و دیگر افراد، با به­کارگیری روش­های وب­سنجی و فرمول­های مربوطه و آموزش­های ویژه کمک می­کند. همچنین وب­سنجی شباهت­هایی با کتاب­سنجی و علم­سنجی دارد، اما سنجش محض این مطالعات نیست بلکه تفاوت­های عمده­ای با آنها دارد. نتیجه­گیری: بررسی نتایج این پژوهش نشان داد که پژوهش­های وب­سنجی به علت ماهیت پویای وب و عملکرد موتورهای کاوش (که ابزار اساسی برای جمع­آوری داده­های مطالعات وب­سنجی هستند)، همچنین وب نامرئی، ناپایداری منابع وبی و غیره، با  علم­سنجی و کتاب­سنجی متفاوت است. همچنین نتایج حاکی از آن است که پژوهش­های وب­سنجی با مشکلات بیشتری نسبت به پژوهش­های کتاب­سنجی و علم­سنجی روبروست.}, keywords_fa = {webometrics,scholarly communications,links analysis,Web Impact Factor (WIF),visibility}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_135.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_135_b65bc463e289898c7394291aada5291b.pdf} } @article { author = {Seyedein, M. and Jalali Dizaji, A.}, title = {The Digital Repository of World Scientific Associations with Open Access}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {1}, pages = {164-178}, year = {2012}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The purpose of this research was to evaluate the reliability of the digital repository of world scientific associations, which are freely available to users.Design/Methodology /Approach: The reliability of eighteen digital repositories was evaluated through the “Trustworthy Repositories Audit and Certification: Criteria and Checklist” (TRAC) tool which belongs to the Research Libraries Group (RLG) of the U.S. and the level of reliability was defined based on the RLG scoring plan. Data analysis was done using descriptive and inferential statistics.Findings: According to the findings of this research, at the level of organizational infrastructure, only the digital repository of the Australian Library and Information Association (5.55%) had a very high reliability and the other three digital repositories studied (16.66%) had a very low reliability. At the level of digital object management, the three repositories (16.66%) of the Texas Digital Library, the Center for Historical Research of Kansas State Historical Society and the International Association of Aquatic and Marine Science Libraries and Information Centers, enjoyed very high reliability, while the other five repositories studied (27.77%) had a very low level of reliability. At the level of technical infrastructure, the digital repository of the Australian Library and Information Association (5.55%) enjoyed a very high reliability and the other nine repositories (50%) had very low reliability.Conclusion: This research shows no significant difference between the scores gained by world digital repositories with open access in the three levels of organizational infrastructure, digital objects management and technical infrastructure.}, keywords = {digital repository with open access,Trustworthy Repositories Audit & Certification: Criteria and Checklist (TRAC),Center of Research Libraries of U.S. (CRL),scientific association,Reliability}, title_fa = {واسپارگاه‌های دیجیتال انجمن‌های علمی جهان با دسترسی آزاد}, abstract_fa = {هدف: ارزیابی میزان قابل اعتماد بودن واسپارگاه­های دیجیتال انجمن­های علمی جهان که به­رایگان در دسترس کاربران هستند. روش/ رویکرد پژوهش: قابلیت اعتماد هجده واسپارگاه به­وسیله ابزار «حسابرسی و تأیید آرشیوهای مطمئن: معیارها و سیاهه» متعلق به مرکز کتابخانه­های پژوهشی آمریکا بررسی و طبق طرح نمره­دهی همان مرکز، میزان آن مشخص شده است. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از شاخص­های آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. یافته­ها: در سطح زیرساخت سازمانی، تنها واسپارگاه انجمن کتابداری و اطلاع­رسانی استرالیا (55/5 درصد) اطمینان­پذیری خیلی زیاد و سه واسپارگاه ( 66/16 درصد) اطمینان­پذیری خیلی­کم دارند. در سطح مدیریت اشیای دیجیتال، سه واسپارگاه (66/16 درصد) کتابخانه دیجیتال تگزاس، مرکز پژوهش­های تاریخی انجمن تاریخی کانزاس و انجمن بین­المللی کتابخانه­ها و مراکز اطلاع­رسانی آبزیان و علوم دریایی، اطمینان­پذیری خیلی­زیاد و پنج واسپارگاه (77/27 درصد) اطمینان­پذیری خیلی­کم دارند. در سطح زیرساخت فنی، واسپارگاه انجمن کتابداری و اطلاع­رسانی استرالیا (55/5 درصد) اطمینان­پذیری خیلی­زیاد و نُه واسپارگاه (50 درصد)، میزان اطمینان­پذیری خیلی­کم دارند. نتیجه­گیری: بین امتیازات واسپارگاه­ها در سه سطح زیرساخت سازمانی، مدیریت اشیای دیجیتال و زیرساخت فنی، تفاوت معنی­داری وجود ندارد.}, keywords_fa = {digital repository with open access,Trustworthy Repositories Audit & Certification: Criteria and Checklist (TRAC),Center of Research Libraries of U.S. (CRL),scientific association,Reliability}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_136.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_136_bf221874f1ec7bf81e2fb1eeac0c3be3.pdf} }