@article { author = {Karimian, H. and Salehi, K. and Naderi, E.}, title = {Evaluation of the Factors and Indicators Affecting the Quality of Departments of Library and Information Science: A Case Study of the Library and Information Science Group of Tarbiat Moallem University of Tehran}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {24}, number = {1}, pages = {6-29}, year = {2013}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The model of internal evaluation for assessing factors and indicators affecting qualityin the Library and Information Science Department of Tarbiat Moallem University of Tehran hasbeen employed in this research.Design/Methodology/Approach: This research is descriptive and evaluative. The studied populationincludes faculty members, heads of departments, students, alumni, employers of alumni,and library officials. The data have been used in four subpopulations without sampling, includingfaculty members, students, department head, and library officials and two subpopulations withconvenience sampling i.e. alumni and employers. The data collection tools were questionnaires,interviews and a checklist which had been prepared based on 7 factors, 40 criteria, and 124 indicators.The Quality of the studied department was analyzed using descriptive analytic methods.Findings: The incomes section, with an average of 2.25, is in a relatively favorable condition, theprocesses part, with an average of 2.40, is in a favorable condition and the outcomes section, withan average of 2, is in a relatively favorable condition. The group is generally in a relatively favorablecondition.Conclusion: This study, in line with other studies and specialized texts, confirmed that using theinternal evaluation model, due to its comprehensive look at the factors affecting academic departmentsand the collaboration of faculty members in the process of evaluation, can show the aspectsof the quality of the academic system and it can lead to an increase in the feeling of responsibilityof the faculty members towards evaluation and improving quality and become a basis for strategicand functional planning of the department. Based on the results, applied and research suggestionshave been proposed for improving the quality of departments.}, keywords = {higher education system,internal evaluation,improving the quality of academic departments,factors and indicators affecting quality,department of library and information science}, title_fa = {ارزشیابی عوامل و نشانگرهای تأثیرگذار بر کیفیت گروه کتابداری و علوم اطلاع‌‌‎رسانی: مورد گروه کتابداری دانشگاه تربیت معلم تهران}, abstract_fa = {هدف: الگوی ارزیابی درونی برای ارزشیابی عوامل و نشانگرهای تأثیرگذار بر کیفیت در گروه کتابداری و اطلاع‌‌رسانی دانشگاه تربیت معلم تهران در این مطالعه به‌‌کار گرفته شده است.. روش/رویکرد پژوهش: این پژوهش توصیفی و ارزشیابانه است. جامعه مورد مطالعه شامل اعضای هیئت علمی، مدیر گروه، دانشجویان، دانش‎آموختگان، کارفرمایان دانش‌‌آموختگان، و مسئولین کتابخانه است. داده‎ها در چهار زیرجامعه، شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان، مدیر گروه و مسئولین کتابخانه بدون نمونه گیری، و در دو زیرجامعه دانش‎آموختگان و کارفرمایان با نمونه‌‌گیری در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری داده‎ها پرسشنامه، مصاحبه و چک‌‌لیستی بوده است که براساس 7 عامل، 40 ملاک و 124 نشانگر تدوین شد. کیفیت گروه مورد مطالعه با استفاده از روش‎های آماری توصیفی تحلیل شد. یافته‌‌ها: بخش دروندادها با میانگین 25/2 در وضعیت نسبتاً مطلوب، بخش فرآیندها با میانگین40/2 در وضعیت مطلوب و بخش بروندادها با میانگین 2 در وضعیت نسبتاً مطلوب است. گروه به‌‌طورکلی در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد. نتیجه‌‌گیری: مطالعه حاضر، همسو با سایر مطالعات و متون تخصصی تأیید کرد که استفاده از الگوی ارزیابی درونی به دلیل نگاه جامع آن به عوامل تأثیرگذار بر کیفیت گروه‎های آموزشی و مشارکت اعضای هیئت علمی در فرآیند ارزیابی، می‎تواند جنبه‎های کیفیت نظام دانشگاهی را باز نماید و به افزایش احساس تعهد و مسئولیت‎ اعضای هیئت علمی به ارزیابی و افزایش کیفیت منجر شود و مبنایی برای برنامه‎ریزی‎های راهبردی و عملیاتی گروه شود. براساس نتایج، پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی برای بهبود کیفیت گروه ارائه شده است.}, keywords_fa = {higher education system,internal evaluation,improving the quality of academic departments,factors and indicators affecting quality,department of library and information science}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_78.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_78_ebc9d343e44b00caf1cdfe02c80ae1b8.pdf} } @article { author = {Heidari, Gh. and Farajpahlou, A. and Osareh, F. and Geraei, E.}, title = {The Effect of Higher Education on the Core Competencies of Undergraduate Students of Library and Information Science: A Case Study of Ferdowsi University of Mashhad}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {24}, number = {1}, pages = {30-50}, year = {2013}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The aim of this research is to develop a model for core competencies of students of libraryand information science at a general level and to evaluate the extent to which undergraduatestudents of library and information science at Ferdowsi University of Mashhad have the intendedcore competencies.Design/Methodology/Approach: The current research is theoretical-applied and the researchmethodology is record-based, analytical and survey-based. The research population includes allundergraduate students of Library and Information science at Ferdowsi University of Mashhadwho studied at this university during 2010-2011.Findings: The core competency model studied in this research consisted of twelve core competencies.The findings of the research showed that in all cases, 8th semester students had a better conditionin comparison with 2nd semester students and the difference between them is significant.Conclusion: Training had been effective in improving the level of core competencies through differentsemesters. Finally, it was proposed to design a syllabus based on the double helix model andto take into consideration the competencies in two levels, i.e. general and specialized, as a basis foreducational planning in undergraduate level of library and information science.}, keywords = {core competencies,teaching library and information science,undergraduate,Ferdowsi University of Mashhad}, title_fa = {تأثیر آموزش عالی بر شایستگی‌های کانونی دانشجویان دوره‌ کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات: مورد پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی شایستگی‌های کانونی دانشجویان کتابداری و علم اطلاعات در سطح عمومی و سنجش میزان برخورداری دانشجویان کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات دانشگاه فردوسی مشهد از شایستگی‌های کانونی مورد نظر انجام شده است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نظری- کاربردی، و روش پژوهش سندی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعـه پژوهش شامل کلیـه‌ دانشجویان کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات دانشـگاه فردوسی مشهد است که در سال 89-1390 مشغول تحصیل بودند. یافته‌ها: الگوی شایستگی کانونی بررسی شده در این پژوهش شامل دوازده شایستگی کانونی بود. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که در تمامی موارد دانشجویان نیم‌سال هشتم نسبت به دانشجویان نیم‌سال دوم وضعیت بهتری دارند و اختلاف بین آنها معنادار است. نتیجه‌گیری: آموزش‌ بر ارتقاء سطح شایستگی‌های کانونی طی نیم‌سال‌های مختلف تحصیلی اثرگذار بوده است. در پایان طراحی برنامه درسی براساس مدل مارپیچ مضاعف و با درنظرگرفتن شایستگی‌ها در دو سطح عمومی و تخصصی، به‌عنوان مبنایی برای برنامه‌ریزی درسی در دوره‌ کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات پیشنهاد شد.}, keywords_fa = {core competencies,teaching library and information science,undergraduate,Ferdowsi University of Mashhad}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_79.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_79_e6f502885bef5acd387f5ff10f2861ba.pdf} } @article { author = {Nowzari, S. and Horri, A. and Hariri, N. and Mansourian, Y.}, title = {Citation Analysis of References of Books about Hafez}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {24}, number = {1}, pages = {52-75}, year = {2013}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: Determining the most frequently used references, the most cited author, core interpretationsabout the poems book, and the formats of the resources cited in books about Hafez.Design/Methodology/Approach: Citation analysis.Findings: The average citation to resources was a little more than 11 documents. The resourceswere divided into three groups i.e. poem books, non-poem books and papers. The findings showthat the "Discussion about the works, thoughts and life of Hafez" book is the most highly-citedresource and this book is in the group of non-poem books. The "Divan of Hafez" based on theMohammad Ghazvini and Ghasem Ghani copy is the mostly cited book in the poem booksgroup. In the papers group, the "Hafezology" paper of Saeed Niaz Kermani has the highest numberof citations. Among the authors, Baha'odin khoramshahi is cited most and after him, with alarge difference, Ghasem Ghasem Ghani, Abdolhossein Zarrinkoob and Parviz Natel Khanlariand Mohammad Moein have the highest number of citations. In the end, a table introducing34 highly cited interpretations is provided. Hafeznameh (Khoramshahi), Az Koocheh Rendan(Zarrinkoob), Hafez-e Shirin Sokhan (Mohammad Moein), Sharh-e Sudi (Mohammad Sudi) andAyene-ye Jaam (Zaryab Khouei) are in the top of the table.Conclusion: The conclusions of the research do not show a desirable condition for citation inHafez books. Almost 20 percent of the books have not cited any books. If we add the books thatdo not have a references section and references that have been acquired from other parts of thebook like the text, footnote, and initial pages, this will reach to 40 percent. In fact only 60 percentof the studied books have a references section. Such a research on other subjects in Persian textswill probably not return very different results. Anyway, there is a high need for attending to suchan issue i.e. lack of using the works of ancestors when writing.}, keywords = {Citation analysis,books about Hafez,Hafez,study of Hafez}, title_fa = {تحلیل استنادی منابع کتاب‌‌ها در باره حافظ}, abstract_fa = {هدف: تعیین پراستفاده­ترین منابع، پراستنادترین نویسنده، شرح­های هسته بر دیوان، و قالب­های منابع مورد استناد در کتاب­های درباره حافظ روش/رویکرد پژوهش: تحلیل استنادی یافته­ها: میانگین استناد به منابع، کمی بیش از 11 مدرک است. با تقسیم منابع به سه دسته دیوان، غیردیوان، و مقاله نتایج حاکی از آن است کتاب بحث ‌در آثار و افکار و احوال‌ حافظ پراستنادترین میان تمام منابع و نیز میان کتاب‌‌های غیردیوان است. دیوان حافظ براساس نسخه محمد قزوینی و قاسم غنی پراستنادترین کتاب دیوان است و مجموعه مقاله «حافظ شناسی» از سعید نیاز کرمانی پراستنادترین در زمینه­ مقاله­هاست. درمیان نویسندگان بهاءالدین خرمشاهی بالاترین میزان استناد را کسب کرده است و پس از او با فاصله زیادی قاسم غنی و عبدالحسین زرین‌‌کوب، پرویز ناتل‌خانلری، و محمد معین قرار دارند. در پایان جدولی با معرفی عناوین 34 شرح پراستناد ارائه شده  است که در صدر آن 5 شرح حافظ­نامه(خرمشاهی)، از کوچه رندان (زرین‌‌کوب)، حافظ شیرین سخن (محمد معین)، شرح سودی (محمد سودی)، وآئینه جام(زریاب خویی) قرار دارند.  ننتیجه­گیری: نتایج پژوهش وضعیت مطلوبی را درباره استناد در کتاب­های حافظ نشان نمی­دهد؛ حدود یک‌‌سوم (نزدیک به 20 درصد) از کتاب­ها به هیچ منبعی استناد نکرده­اند. اگر به این میزان، کتاب­هایی را که فهرست منابع منسجم ندارند و منابع از بخش­های دیگر کتاب مانند متن، پانویس، و صفحه­های آغازین کسب شده است اضافه کنیم این میزان به 40 درصد می­رسد. درواقع تنها 60 درصد کتاب­­های مورد بررسی فهرست منابع دارند. شاید نتایج انجام چنین پژوهشی درباره سایر موضوع­ها در زمینه متون فارسی نیز، خیلی متفاوت نباشد. به‌‌هرحال لزوم پرداختن به این مسئله، یعنی عدم استفاده از آثار گذشتگان هنگام تدوین یک اثر،  بسیار حس می­شود.}, keywords_fa = {Citation analysis,books about Hafez,Hafez,study of Hafez}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_80.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_80_8959ba99887fbd1361dfab0831b21d39.pdf} } @article { author = {Keshvari, M. and Abdollahi, M.}, title = {Enhancing the Loyalty of Library Customers Using Social Media}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {24}, number = {1}, pages = {76-93}, year = {2013}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: Satisfied customers of a library might not return to that library due to reasons such asseeking diversity or the advertisement of competitors. However, the returning of these customersis the ultimate goal of any service organization. Specialists in the field of marketing consider theloyalty of customers to the services as the solution to this problem. In one part, this paper discussesthe importance and necessity for the loyalty of costumers and in another, it investigates the role ofsocial media in increasing the loyalty of costumers to libraries.Design/Methodology/Approach: Literature review.Findings: The loyalty of library costumers is necessary in this era. To this end, there must be someprograms in libraries for improving the loyalty of costumers. One of the free and accessible tools issocial media. Social media can improve the loyalty of costumers by increasing direct and bidirectionalinteractions, personalizing services and using face-to-face marketing techniques.Conclusion: Libraries, alike other service organizations, must run customer loyalty programsand it is very simplistic to suppose that satisfied customers will come back and unsatisfied customerswill not. Using the capabilities and capacities of social media can play an important role inthis issue. In the informal environment of social media, dissatisfaction, as well as satisfaction mayspread rapidly and this may threat the reputation of a library.}, keywords = {customer loyalty,customer satisfaction,library marketing,Social Media,internet marketing}, title_fa = {تقویت وفاداری مشتریان کتابخانه‌ها با استفاده از رسانه‌های اجتماعی}, abstract_fa = {هدف: مشتریِ راضیِ کتابخانه، ممکن است به سبب‌‌هایی مانند تنوع‌‌طلبی یا تبلیغات رقبا به کتابخانه بازنگردد. از طرفی بازگشت این مشتریان هدف نهایی هر سازمان خدماتی است. متخصصان حوزه بازاریابی راه‌‌حل این مشکل را در وفاداری مشتریان به خدمات دانسته‌‌اند. این مقاله در بخشی به اهمیت و ضرورت وفاداری مشتریان کتابخانه پرداخته است و در بخش دیگر، نقش رسانه‌‌های اجتماعی را در افزایش وفاداری مشتریان به کتابخانه بررسی کرده است.  روش/ رویکرد پژوهش: مرور، متون یافته‌‌ها: وفاداری مشتریان کتابخانه در عصر حاضر ضروری است. به این منظور باید برنامه‌‌هایی به‌‌منظور تقویت وفاداری مشتریان در کتابخانه‌‌ها اجرا شود. ازجمله ابزارهای رایگان و در دسترس، رسانه‌‌های اجتماعی هستند. رسانه‌‌های اجتماعی می‌‌توانند با افزایش تعاملات مستقیم و دونفره، شخصی‌‌سازی و سفارشی‌‌سازی خدمات و استفاده از فنون بازاریابی چهره‌‌به‌چهره وفاداری مشتریان کتابخانه را افزایش دهند. نتیجه‌‌گیری:کتابخانه‌‌ها همانند سایر سازمان‌‌های خدماتی، باید به اجرای برنامه‌‌های وفاداری بپردازند و بسیار ساده‌‌انگارانه است که تصور شود مشتریانِ راضی برمی‌‌گردند و مشتریانِ ناراضی برنمی‌‌گردند. به‌‌کارگیری قابلیت‌‌ها و ظرفیت‌‌های رسانه‌‌های اجتماعی می‌‌تواند نقش مهمی را در این امر ایفا کند. در فضای غیررسمی رسانه‌‌های اجتماعی، نارضایتی، همانند رضایت، می‌‌تواند به‌‌سرعت منتشر شود و شهرت و اعتبار کتابخانه را تهدید کند.}, keywords_fa = {customer loyalty,customer satisfaction,library marketing,Social Media,internet marketing}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_81.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_81_aedc9127a9e6d3ca1b5310356d73cbce.pdf} } @article { author = {Azadi Ahmadabadi, Gh.}, title = {Approaches and Models for Evaluating Digital Libraries}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {24}, number = {1}, pages = {94-116}, year = {2013}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: This study introduces the methods and indicators proposed for evaluating digitallibraries.Design/Methodology/Approach: Study and analysis of published text.Findings: Various approaches have been proposed for the evaluation of digital libraries. Indicatorsand criteria such as usability, accessibility, maintainability, validity, accuracy, proportionality,searchability, and usefulness have been common in the literature. Human-computer interactions,the function of information retrieval system, and digital technologies have been adapted from thecriteria for evaluating traditional libraries.Findings/Conclusion: Digital libraries are technically, organizationally, and socially complexsystems and no model can simply take into consideration all of these aspects. Therefore, based onvarious aims, different models and methods are used.}, keywords = {Digital libraries,evaluation models,evaluation indicators}, title_fa = {رویکردها و الگوهای ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی}, abstract_fa = {هدف: این تحقیق روش­ها و شاخص­های مطرح شده برای ارزیابی کتابخانه­های دیجیتالی را معرفی می‌‌کند. روش/ رویکرد پژوهش: بررسی و تحلیل متون منتشر شده. یافته­ها: رویکردهای متفاوت برای ارزیابی کتابخانه دیجیتالی پیشنهاد شده است. شاخص‌ها و معیارهایی نظیر کاربردپذیری، در دسترس بودن، قابلیت نگهداری، اعتبار، صحت، تناسب، قابلیت جست‌وجو و سودمندی در ادبیاتِ مشترک بوده است. از میان معیارهای ارزبابی کتابخانه‌های سنّتی، تعامل انسان- رایانه، عملکرد نظام بازیابی اطلاعات، و فناوری‌های دیجیتالی اقتباس شده است. نتیجه­گیری: تولیدات هم­تألیفی در دانشگاه صنعتی‌شریف در حال افزایش است و همکاری در نویسندگی در این دانشگاه از سطح قابل قبولی برخوردار است. ییشترین همکاری­ها در حوزه­های علوم پایه، در رشته‌‌های شیمی، فیزیک و ریاضیات، و در حوزه  فنی و مهندسی، در رشته عمران و مهندسی نفت است.}, keywords_fa = {Digital libraries,evaluation models,evaluation indicators}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_82.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_82_c76fe0b11c9a0a282c726c00c8e56e9b.pdf} } @article { author = {Hayati, Z. and Joukar, T.}, title = {The Familiarity of Graduate Students in Shiraz University with EBSCO, ProQuest, ScienceDirect, and Elsevier Full-Text Databases and Their Usage of These Databases}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {24}, number = {1}, pages = {118-135}, year = {2013}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: This research studies the extent to which graduate students at Shiraz University use thementioned databases and the problems that they have in this regard.Design/Methodology/Approach: The research population consists of higher education studentsof Shiraz University among which a sample of 360 students were selected through randomsampling. The data collection tool was a questionnaire. Its validity and reliability (α=0.902) havebeen verified.Findings: The higher education students of Shiraz University frequently use online full text databases.Students mostly use ScienceDirect and Elsevier databases. Students mostly use onlinedatabases for doing their thesis and coursework and for writing and translating books and papers.Conclusions: Since the most important reason for not using the mentioned databases by studentsis that they are not familiar with them, ongoing educational programs must be planned forthis matter. On the other hand, information and communication infrastructures must be developedfor providing services related to the databases outside the university.}, keywords = {higher education students,Shiraz University,Databases,EBSCO,ProQuest,ScienceDirect,Elsevier}, title_fa = {سنجش میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز با پایگاه‌های اطلاعاتی تمام‌متن ابسکو، پروکوئست، ساینس دایرکت و الزویر و استفاده ایشان از آن}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر به بررسی میزان استفاده و مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از پایگاه‌‌های مذکور پرداخته است. روش/ رویکرد پژوهش: جامعه پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز هستند. با استفاده از روش نمونه‌‌گیری تصادفی طبقه‌‌ای نمونه360 نفری انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌‌ها پرسشنامه بوده است. روایی و پایایی (902/0 =α ) آن مورد تأیید قرار گرفته است. یافته‌ها: میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از پایگاه‌‌های اطلاعاتی تمام‌‌متن پیوسته زیاد است. دانشجویان بیشتر از دو پایگاه ساینس دایرکت و الزویر استفاده می‌‌کنند. دانشجویان از پایگاه‌‌های پیوسته بیش‌‌تر در انجام پایان‌‌نامه، کارهای درسی و تألیف و ترجمه کتاب و مقاله استفاده می‌کنند. نتیجه‌‌گیری: از آنجا که مهم‌ترین عوامل عدم استفاده دانشجویان از پایگاه‌‌های مذکور، نبود آگاهی و آشنایی کافی نسبت به پایگاه‌‌ها ذکر شده می‌باشد، لازم است تدابیر جدی برای طرح‌ریزی برنامه‌‌های آموزشیِ مداوم در این زمینه اتخاذ شود. از طرفی ضروری است با توسعه زیرساخت‌‌های فناوری و ارتباطی، نسبت به ارائه خدمات پایگاه‌‌ها در خارج از محیط دانشگاه (از راه دور) اقدام شود.}, keywords_fa = {higher education students,Shiraz University,Databases,EBSCO,ProQuest,ScienceDirect,Elsevier}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_83.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_83_a77767369224e803b94a8ea6d867df83.pdf} } @article { author = {Mohammadesmaeil, S. and Ebrahimi, N.}, title = {A Comparison of the Performance of Quality Management in Central Libraries of the University of Tabriz and Tabriz University of Medical Sciences on the Basis of the Organizational Excellence Model of the European Foundation of Quality Management}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {24}, number = {1}, pages = {136-148}, year = {2013}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: It is obvious that the familiarity and proper understanding of management models,including the excellence model of the European Foundation of Quality Management, their goals,roles and functions in libraries can solve many of the management problems in university libraries.This model is a collection of methods and tools used for evaluating organizations and movingtowards organizational excellence.Design/Methodology/Approach: The present research is a comparative survey. The researchpopulation includes all the managers and officials working in central libraries of the University ofTabriz and Tabriz University of Medical Sciences (22 participants). The data collection tool was aquestionnaire approved by the European Foundation of Quality Management. Cronbach's alphacoefficient was used to assess the reliability (α=0.97). In order to analyze the findings of the research,descriptive statistics (frequency, percentage, and mean) was used to describe the existing status, andinferential statistics (independent t-test) was used to study the significance of the difference betweenthe criteria of the model of organizational excellence in central libraries of studied libraries.Findings: Findings show that the quality of management in the central library of the Universityof Tabriz is in an average level, having 546.45 points out of 1000 of the organizational excellencemodel, and in it the empowerment field has 285.03 points and the results fields has 260.41 points.The highest point is for “partnerships and resources” and the least point is for “policy and strategy”.On the other hand, the central library of Tabriz University of Medical Sciences has gained 446.07points and in it the empowerment field has 240.36 points and the results field has 205.71 points.The “partnership and resources” criterion has the highest point in this university and “results ofhuman resources” criterion has the lowest point.Conclusion: Using the EFQM model has led to the identification of the strengths and weaknessesin 9 management fields of central libraries of University of Tabriz and Tabriz University ofMedical Sciences. Finally, the weak points were studied as fields for improvement.}, keywords = {self-evaluation,EFQM,organizational excellence,excellence model,Central library,University,medical sciences}, title_fa = {مقایسه عملکرد مدیریت کیفیت در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز براساس الگوی تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت}, abstract_fa = {هدف: بدیهی است آشنایی و درک صحیح مدل‌های مدیریتی، و از آن‌جمله مدل تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (European Foundation of Quality Management :EFQM) اهداف، نقش‌‌ها و کارکردهای آنها در کتابخانه‌‌ها می‌‌تواند راهگشای بسیاری از معضلات مدیریتی در کتابخانه‌های دانشگاهی باشد. این مدل مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارهایی است که به‌منظور ارزیابی سازمان و حرکت به‌سمت تعالی سازمانی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. روش/ رویکرد پژوهش: روش پزوهش حاضر پیمایشی از نوع تطبیقی است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران و مسئولان شاغل در کتابخانه‌‌های مرکزی دانشگاه‌های تبریز و علوم پزشکی تبریز (22 نفر) است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه مورد تأیید استاندارد بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) است. به‌منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آلفا عدد 97/0 به‌دست آمد. به‌منظور تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) برای توصیف وضیعت موجود، و آمار استنباطی (آزمون t مستقل) برای بررسی ( معنی‌داری) اختلاف بین معیارهای الگوی تعالی سازمانی در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌‌های مورد بررسی استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌هانشان می‌دهد،کیفیت مدیریت در کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز با کسب 45/546 امتیاز از 1000 الگوی تعالی سازمانی، در وضیعت متوسطی قرار دارد و در آن حوزه توانمندسازها 03/285 امتیاز، حوزه نتایج 41/260 امتیاز را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین امتیاز در این دانشگاه به معیار «شراکت‌ها و منابع» و کمترین امتیاز به معیار «خط‌مشی و استراتژی» تعلق دارد. درمقابل، کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 07/446 امتیاز را کسب کرده است ودر آن حوزه توانمندسازها 36/240 امتیاز و حوزه نتایج 71/205 امتیاز را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین امتیاز در این دانشگاه به معیار «شراکت‌ها و منابع» و کمترین امتیاز به معیار «نتایج منابع انسانی» تعلق دارد. نتیجه‌گیری: استفاده از الگوی تعالی سازمانی EFQM موجب شناسایی نقاط قوت و ضعف در 9 حوزه در مدیریت کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های تبریز و علوم پزشکی تبریز شد، که درنهایت نقاط ضعف به‌عنوان حوزه‌های بهبود مورد بررسی قرار گرفت.}, keywords_fa = {self-evaluation,EFQM,organizational excellence,excellence model,Central library,University,medical sciences}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_84.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_84_e7809f62bbcde450a42bfdb22fbdff93.pdf} } @article { author = {Mansourian, M. and Alipour, O. and Ghorbani Boosari, R.}, title = {The Viewpoint of the Ph.D. Students and Alumni of Library and Information Science about the Job Prospects of this Field of Study}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {24}, number = {1}, pages = {150-165}, year = {2013}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The aim of this research is to identify the factors and components affecting the views of studentsand alumni of the Ph.D. level of library and information science about the job opportunities of this field.Design/Methodology/Approach: The methodology of this research is combinatory. In its quantitativepart, a questionnaire has been used and in its qualitative part interviews were employed. The studiedpopulation consists of Ph.D. students and alumni who studied in governmental and private universitiesduring 2009-2011 or have graduated recently. Among the 120 members of this group, 62 responded to theelectronic questionnaire and 15 participated in the telephone interview. In the quantitative part, the datawere collected using a researcher-made questionnaire and they were analyzed using analytic statistics. Laterin the quantitative part, the required data were collected through interview with a qualitative approach.Findings: The findings of this research show that among the factors affecting success in finding an appropriatejob, the studied group gave the highest scores to educational background, computer skills, researchskills, good command of English, and communicative skills respectively. After these factors, the studentsconsidered thesis subject and the fame of their supervisors and advisors to be important. Analysis of theinterviews also show that in addition to the mentioned factors, the students mention other variables suchas personal interests, professional skills, geographical location of the place of employment, keeping up withthe news of the job market, the reputation of the student’s university, internship and practical skills, andthe ability to communicate with experts of other fields. From the viewpoint of the studied population, themost important obstacles to employment are: lack of meritocracy, lack of social acceptability, employmentof non-expert staff, lack of transparency in the employment process, unprofessional interviews in employmentexams, and lack of proportion between admitting students into universities and the job market.Conclusion: The students and alumni of this field of study hope to find better job opportunities due tothe merits that they have gained in the Ph.D. level. However, they are concerned about the small and largeobstacles that may stop them from reaching the position where they deserve.}, keywords = {job opportunities of librarians,job market,Ph.D. students}, title_fa = {نگرش دانشجویان و دانش‌آموختگان دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی درباره چشم‌انداز فرصت‌های شغلی این رشته}, abstract_fa = {هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل و مؤلفه‌های مؤثر بر چگونگی نگرش دانشجویان و دانش‌آموختگان مقطع دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی درباره فرصت‌های شغلی این رشته است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش حاضر مطالعه آمیخته (ترکیبی) است که در بخش کمّی آن از پرسشنامه و در بخش کیفی از مصاحبه استفاده شده است. گروه مورد مطالعه دانشجویان و دانش‌آموختگان دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی در سال‌های 1388 - 1390 است که در دانشگاه‌های دولتی و آزاد یا مشغول به تحصیل بوده‌اند یا به‌‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند. از 120 نفر عضو این گروه 62 نفر به پرسشنامه الکترونیکی پاسخ گفته‌اند و 15 نفر نیز در مصاحبه تلفنی شرکت کرده‌اند. داده‌های گردآوری شده در بخش کمّی از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته گردآوری و براساس آمار توصیفی تحلیل شده است. پس از آن در بخش کیفی داده‌های مورد نیاز از طریق مصاحبه گردآوری با رویکرد کیفی تحلیل شده‌اند. یافته‌ها: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که از میان عوامل مؤثر بر موفقیت در یافتن شغل مناسب، گروه مورد مطالعه در این تحقیق بیشترین امتیاز را به‌‌ترتیب به پیشینه آموزشی، مهارت‌های رایانه‌ای، پیشینه پژوهشی، برخورداری از مهارت زبان انگلیسی، و برخورداری از مهارت‌های ارتباطی نسبت می‌دهند. پس از این عوامل، موضوع پایان‌نامه و شهرت استادان راهنما و مشاور از نظر آنان مهم تلقی می‌شود. نتایج تحلیل مصاحبه‌ها نیز نشان می‌دهد که آنان علاوه بر عوامل مذکور به متغیرهای دیگری همچون علایق فردی، توان تخصصی، موقعیت جغرافیایی محل استخدام، پیگیری اخبار بازار کار، اعتبار دانشگاه محل تحصیل، کارورزی و مهارت‌های عملی، و سرانجام توان برقرای ارتباط با متخصصان حوزه‌های دیگر نیز اشاره کرده‌اند. از نظر جامعه مورد مطالعه، مهم‌ترین موانع بازدارنده در فرآیند استخدام عبارتند از: فقدان شایسته‌‌سالاری، نبود مقبولیت اجتماعی، جذب نیروهای غیرمتخصص، نبود شفافیت در فرآیند استخدام، مصاحبه غیرتخصصی در آزمون استخدامی و نبود هماهنگی میان پذیرش دانشجو و ظرفیت بازار کار. نتیجه‌گیری: دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته از یک‌سو امیدوارند براساس امتیازهایی که در خلال تحصیل در مقطع دکتری کسب کرده‌اند فرصت‌های شغلی بهتری به‌‌دست آورند، و از سوی دیگر نیز نگرانند موانع کوچک و بزرگی که در این راه وجود دارد، آنان را از رسیدن به جایگاهی که سزاوار آنند بازدارد.}, keywords_fa = {job opportunities of librarians,job market,Ph.D. students}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_85.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_85_c4d69c7c80db4ae19fb08416bd8a20b9.pdf} } @article { author = {Asadi, M. and Joulaei, S. and Saqafi, S. and Bazrafshan, A.}, title = {Scientific Collaborations and Co-Authorship Networks in Scientific Publications of Sharif University of Technology during 2005-2010}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {24}, number = {1}, pages = {166-186}, year = {2013}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The aim of this research is to determine the patterns of collaboration and analyze theco-authorship networks of Sharif University of Technology during 2005-2010.Design/Methodology/Approach: This research was carried out through scientometrics approach.The research population includes the publications of Sharif University of Technology indexedin the Web of Science website during 2005-2010.Findings: The number of publications of Sharif University of Technology had generally increasedduring 2005-2010, however, there were some fluctuations in this upward trend. The growth rateof publications in these five years was 10.38. Among 1017 different universities and institutions,five universities had the highest amount of collaboration with Sharif University of Technology interms of the number of papers and two indicators i.e. LCS and GCS. The findings also showedthat institutional and inter-institutional collaborations were at the highest level while internationalcollaboration was at the lowest level. The number of publications with a single author is decreasingand publications with two or more authors are constantly increasing. In the analysis of coauthorshipnetworks, applied physics and civil engineering have the highest number of lines andnodes among 25 subjects. The results indicated that three subjects, i.e. analytical chemistry, polymerscience, and organic chemistry have the highest density and compression or cohesion amongthe subjects. Organic chemistry, physical chemistry and plasma physics rank highest based on thepeak indicator.Conclusion: Co-authored publications are increasing in Sharif University of Technology andcollaboration in authorship is in an acceptable level in this university. The highest amounts ofcooperation in the field of science are in chemistry, physics and mathematics; in the field of engineering,civil and petroleum engineering rank highest.}, keywords = {}, title_fa = {همکاری‌های علمی و شبکه‌‌های هم‌تألیفی در تولیدات علمی دانشگاه صنعتی‌‌شریف در طول سال‌های 2005- 2010}, abstract_fa = {هدف: تعیین الگوهای همکاری و تحلیل شبکه­های هم‌‌تألیفی تولیدات علمی دانشگاه صنعتی‌‌شریف در سال­­­­های 2005- 2010. روش/رویکرد پژوهش: این پژوهش با رویکرد علم‌‌سنجی انجام شده است و جامعه پژوهش را آن دسته از تولیدات علمی دانشگاه صنعتی‌‌شریف تشکیل می­دهند که در وبگاه وب‌‌آوساینس در بازه زمانی 2005-2010 نمایه شده­اند. یافته­­­­‌‌ها: تعداد عناوین منتشر شده دانشگاه صنعتی‌‌شریف در طول سال های 2005-2010 سیر صعودی داشته، اما روند رشد تولیدات دانشگاه در طی این سال­ها دارای نوسان بوده است. نرخ رشد تولیدات در این پنج سال نرخ 38/10 درصد را نشان داده است. از 1017 دانشگاه و مؤسسه مختلف، پنج دانشگاه از نظر تعداد مقالات و دو شاخص ال.سی.اس و جی.سی.اس با دانشگاه صنعتی‌‌شریف بیشترین همکاری را داشته‌‌اند. همچنین یافته­ها حاکی از آن بود همکاری مؤسسه­ای و همکاری بین‌‌مؤسسه­­ای در بالاترین سطح؛ و در مقابل، همکاری بین‌‌المللی از پایین‌‌ترین سطح برخوردار بوده است. سهم تولیدات با الگوی نویسندگی تک‌‌نویسنده درحال کاهش بوده و سهم تولیدات با الگوی دونویسنده و بیش از دونویسنده، پیوسته در­حال افزایش بوده است. در تحلیل ماهیت شبکه­‌‌­های هم­تألیفی موضوع فیزیک کاربردی و مهندسی عمران از نظر تعداد خطوط و گره­­­ها بیشترین را در میان 25 موضوع به خود اختصاص داد و نتایج نشان داد که سه موضوع شیمی تجزیه، علم پلیمر، شیمی آلی دارای بیشترین چگالی و تراکم یا پیوستگی در میان موضوعات برخوردار بوده است. موضوعات شیمی­آلی، شیمی فیزیک، فیزیک پلاسما براساس شاخص رأس بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده‌‌اند. نتیجه­گیری: تولیدات هم­تألیفی در دانشگاه صنعتی‌‌شریف درحال افزایش است و همکاری در نویسندگی در دانشگاه صنعتی‌‌شریف از سطح قابل قبولی برخوردار است. ییشترین همکاری­ها در حوزه­های علوم پایه در رشته‌های شیمی، فیزیک و ریاضیات و در حوزه  فنی و مهندسی در رشته عمران و مهندسی نفت است.  }, keywords_fa = {}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_86.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_86_7a1d92820e7e44d312a0270fa6659e05.pdf} } @article { author = {Neshat, N. and Dehghani, M.}, title = {One Service and Two Viewpoints: An Analysis of the Gap between the Viewpoint of Librarians and Users of the National Library about the Services Provided, Received and Expected}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {24}, number = {1}, pages = {188-207}, year = {2013}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: This research aims to analyze and compare the viewpoint of users and librarians of theNational Library of Iran about the quality of information services in this library.Design/Methodology/Approach: In terms of its goal and type, this research is applied, and interms of its data collection method, it is a survey study.Findings: From the viewpoint of the staff, the staff and the quality of the resources had only metthe minimum expectations of the library users. The quality of the library environment in a reallevel (existing) was higher than the lowest expectations of the users. From the viewpoint of theusers, the library staff had not been successful in satisfying their expectations. The quality of thelibrary resources in its current state is lower than the least expectations of the users. The NationalLibrary is in a better state in terms of the location and environment dimensions than the effectivenessof services and information control.Conclusion: There is a significant difference between the viewpoint of the two studied groups inminimum and maximum levels. From the users’ viewpoint, the library had not been successfulin meeting even their minimum expectations and it is very far from reaching the desired status.}, keywords = {services quality,National Library,Information services,gap analysis,users,Librarians}, title_fa = {یک خدمت و دو دیدگاه: تحلیل شکاف میان دیدگاه کتابداران و کاربران کتابخانه ملی از خدمات ارائه شده، دریافت شده و مورد انتظار}, abstract_fa = {هدف: تحلیل و مقایسه دیدگاه کاربران و کتابداران کتابخانه ملی درباره کیفیت خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه. روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش از نظر هدف و نوع، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌‌ها پیمایشی است. یافته‌‌ها: از منظر کارکنان، کارکنان و کیفیت منابع کتابخانه توانسته است حداقل انتظارات مراجعان را برآورده سازد. کیفیت فضای کتابخانه در سطح واقعی (موجود) از حداقل انتظار کاربران بالاتر است. از منظر مراجعان، کارکنان کتابخانه نتوانسته‌‌اند به‌‌جز در موارد معدود، حداقل انتظارات آنان را برآورند، و کیفیت منابع کتابخانه در وضعیت فعلی از حداقل انتظار مراجعان پایین‌‌تر است. کتابخانه ملی از لحاظ بُعدهای مکان و فضا بهتر از دو بُعد تأثیرگذاری خدمات و کنترل اطلاعات است. نتیجه‌‌گیری: بین نگرش دو گروه مورد بررسی در مورد کیفیت در سطح حداقلی و حداکثر، تفاوت معناداری وجود دارد. از منظر مراجعان، کتابخانه نتوانسته است حتی حداقل انتظارات آنان را برآورده سازد و تا رسیدن به وضع مطلوب یا مورد انتظار آنان  فاصله زیادی دارد.}, keywords_fa = {services quality,National Library,Information services,gap analysis,users,Librarians}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_87.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_87_2a7ff46ed6588362538507b5027f73ff.pdf} }